Gemeenten en provincie werken samen aan basismobiliteit
RSS
Persbericht, 25 maart 2015
De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk willen per 1 januari 2017 een nieuw systeem voor vervoer realiseren in de Achterhoek. De komende tijd werken de Achterhoekse gemeenten en de provincie Gelderland samen om dit te realiseren.
Daartoe wordt binnenkort de samenwerkingsovereenkomst getekend. De colleges van B&W in de Achterhoek hebben deze week met de samenwerkingsovereenkomst ingestemd.
De provincie Gelderland is nu nog verantwoordelijk voor de Regiotaxi. Per 1 januari 2017 draagt de provincie die verantwoordelijkheid over aan gemeenten. Omdat met de decentralisatie van de zorgtaken naar gemeenten ook alle vormen van het doelgroepenvervoer onder de hoede van gemeenten is
gekomen, kiezen de Achterhoekse gemeenten ervoor om zelf een efficient vervoerssysteem op te zetten. Eerder spraken zij al de intentie uit om de handen ineen te slaan voor het organiseren van het regiovervoer in de Achterhoek. Nu is definitief dat dit vervoerssysteem er gaat komen. Met de
samenwerkingsovereenkomst is de handtekening gezet onder de afspraak dat per 1 januari 2017 het nieuwe systeem van start gaat.
Basismobiliteit
De combinatie van de verschillende vormen van vervoer noemen we ook wel `basismobiliteit'. Het uitgangspunt in de Achterhoek is een vervoersvoorziening, waarbij iedereen zich zelfstandig tegen een redelijk tarief kan verplaatsen. Bijvoorbeeld om naar werk en school te gaan of om sociale
contacten of medische voorzieningen te bezoeken. Het vervoer beperkt zich niet tot gemeentegrenzen. Door regionaal samen te werken, kunnen ritten beter gecombineerd worden en voertuigen efficienter worden ingezet.
Betaalbaar en efficient vervoer in de Achterhoek
De Achterhoekse gemeenten stellen zich als taak om per 1 januari 2017 het nieuwe regionale vervoersysteem te hebben. De komende tijd gaan de gemeenten bijvoorbeeld bekijken hoe de verschillende vormen van doelgroepenvervoer (zoals Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en het Sociale
Werkplaatsvervoer) zijn te combineren.
Eigen kracht
De gemeenten willen daarnaast insteken op de `eigen kracht' van de samenleving. Te denken valt aan bestaande en nieuwe particuliere initiatieven, zoals de dorpsauto in Oude IJsselstreek of de `vlearmoesbus' in Berkelland (rolstoeltoegankelijk vervoermiddel, dat op afroep mensen van deur tot
deur vervoer biedt). De gemeenten onderzoeken komende tijd of ook andere initiatieven in de regio van de grond kunnen komen.
Hoewel het nieuwe systeem per 1 januari 2017 van start gaat, worden al eerder nieuwe vormen en initiatieven uitgeprobeerd. De ervaringen die daarmee worden opgedaan, nemen de gemeenten mee in de ontwikkeling van het nieuwe systeem. Dit betekent dat ook de regionale samenleving bij de plannen
worden betrokken. Rond de zomer hebben de gemeenten de kadernota gereed. Hierin wordt de gekozen richting verder uitgewerkt.