Profiel binnenstad Breda: historisch, bourgondisch en creatief


Geschreven op: 25 maart 2015

Historisch, bourgondisch en creatief: dit zijn de kernwaarden waarmee Breda drie ijzersterke punten heeft om de binnenstad te profileren. Dit profiel wordt door alle partijen die zich inspannen voor een vitale binnenstad erkend en uitgedragen via het proces 'City Making'.

Kwartiermaker Leo Grunberg heeft onder de naam `Breda next' samen met ondernemers, bewoners, partijen uit de kunst-, cultuur- en evenementensector en de gemeente gewerkt aan een plan voor revitalisering van de binnenstad. Daartoe zijn acht gebiedsprofielen gemaakt, een voor de hele binnenstad
en zeven voor de deelgebieden. Het doel is om meer bezoekers uit de regio Breda en Belgie te trekken, te zorgen voor variatie in het horeca-aanbod, te werken aan gastvrijheid, samenwerking, marketing en regels en handhaving.

Bob Bergkamp, wethouder Economische Zaken en Binnenstad:"Samen met kwartiermaker Leo Grunberg en betrokkenen zijn we aan de slag gegaan om te anticiperen op teruglopende bezoekersaantallen en de toenemende leegstand. Binnensteden worden compacter en dat zie je ook in de binnenstad van Breda
gebeuren. Investeren in kansrijke gebieden is daarom van groot belang om de binnenstad aantrekkelijk te houden en te voorzien van een sterk profiel en een stevig imago. Die kracht komt nu los. Als we met deze inzet en samenwerking doorgaan, ben ik ervan overtuigd dat dit Breda weer opnieuw
`Beste Binnenstad van Nederland' maakt".

De gebiedsprofielen zijn basis om samen met alle partijen tot een investeringsplan te komen en thema's zoals identiteit, economische vitaliteit, bereikbaarheid, uitstallingen, terrassen, evenementen, kunst, cultuur en erfgoed, marketing en promotie, schoon, heel en veilig verder uit te
werken.

Om verbinding en samenhang op de verschillende thema's tot stand te brengen wordt gewerkt aan een nieuwe organisatievorm voor het centrummanagement. Een pragmatische werkorganisatie die inspeelt op wensen en ideeen en een bijdrage levert aan de ontwikkelingen op het gebied van aanpak
leegstand, mobiliteit en stadspromotie. Het toekomstige centrummanagement heeft een goede relatie met een nieuw op te richten organisatie voor Toerisme en Citymarketing. Een organisatie die de collectieve kernwaarden van de stad weet te vermarkten.

De gemeente ziet City Making als een goed instrument om de positie van de binnenstad te versterken. De initiatiefgroep Breda Next heeft sinds september 2014 al een aantal concrete activiteiten gerealiseerd zoals de feestverlichting in St.Janstraat en Willemstraat, kerstboom op de Havermarkt,
de graffitireiniging vanaf april, introductie van de Citymaps en gratis Wifi in de binnenstad.

Op 22 april is er een bijeenkomst voor de binnenstad over dit plan. In verschillende bijeenkomsten in het tweede en derde kwartaal van 2015 met betrokkenen krijgen de onderwerpen in de gebiedsprofielen verder vorm.
De Commissie Economie bespreekt de gebiedsprofielen op 7 april.

Plaats:
Breda
Publicatiedatum:
25 maart 2015