Bedrijfsleven schreeuwt om radicale verandering onderwijsconcept


De uitval van jongeren binnen het onderwijs bedroeg vorig jaar alleen al in de regio Rotterdam 2855 jongeren! Voetbalclub Excelsior heeft een maximale capaciteit van 3531 bezoekers per keer dus dan heeft u al een goed idee wat dit aantal in houdt.

ROTTERDAM, 20150324 -- Vaktechnische scholen werken te vaak nog met onderwijsprogramma’s waar het bedrijfsleven al 25 jaar geleden met een grote glimlach afstand van heeft genomen. Ook leiden de scholen nog veelal op in kennis, kunde en vaardigheden, terwijl het bedrijfsleven al jarenlang meer en meer stuurt op de persoonlijkheid van de medewerker, zijn karakter, zijn “mental attitude” als ook op zijn presentatie- en communicatiekracht en zijn gedrag met betrekking tot het veiligheidsaspect. Mede daardoor missen de jongeren de aansluiting op het bedrijfsleven dat zelf met een grote vraag naar normaal functionerende jonge werknemers blijft zitten.

,,Dat roer kan radicaal om", zegt Paul Heinerman van CHEMProjects, dat zich tot doel heeft gesteld het werk in industrie en techniek veiliger, efficiënter en duurzamer te maken.

Jongeren zijn niet dommer dan 25 jaar geleden, zoals een vooroordeel luidt. Integendeel, ze zijn net zo intelligent als volwassenen, maar ze worden regelmatig opgeleid door docenten die over zwaar verouderde kennis beschikken en zelf ook te kampen hebben met een behoorlijke afstand naar de dagelijkse praktijk in het bedrijfsleven. Die kennisachterstand binnen de industrie en techniek wordt alleen maar groter als het huidige systeem van opleiden op vaktechnische scholen in stand wordt gehouden, is de constatering van Paul Heinerman van CHEMProjects in de Rotterdamse Botlek. Hij houdt zich bezig met een vernieuwend project dat ervoor moet zorgen dat schoolverlaters betere kansen krijgen om direct aansluiting te vinden op de werkvloer.

,,Het bedrijfsleven stuurt al jaren aan op individuele kwaliteiten van nieuwe medewerkers, zoals op 'mental attittude', presentatie, communicatie, veiligheid en gedrag, waarbij vaktechnische scholen dit gewoon niet doen. VMBO en MBO-scholen sturen nog altijd met name op de capaciteiten van een leerling en zij realiseren zich niet of volstrekt onvoldoende dat hun leerlingen de wedstrijd al na dag 1 bij binnenkomst in het bedrijfsleven vrijwel compleet hebben verloren,'' zegt Heinerman. 

Het onderwijs en de MBO-scholen in het bijzonder staan allemaal aan de vooravond van een echte transitie van het zogenaamde klassieke onderwijs naar het nieuwe persoonsgebonden onderwijs.
Oud              Nieuw
Ontwikkeling van Ontwikkeling van mental attitude, persoonlijkheid,
kennis, kunde    presentatie- en communicatiekracht als ook de
en vaardigheden  ontwikkeling van het veiligheidsgedrag van leerlingen
                 in een risicovolle situatie
Klassikaal les   Individu wordt begeleid in zijn persoonlijke vorming
Disciplineren en Aanleren en ontwikkelen van 
afleren          de eigen unieke competenties
,,Het is soms echt lachwekkend wat de leerlingen leren; activiteiten die al tientallen jaren met een cadcam-pakket worden uitgevoerd worden de leerlingen nog handmatig aangeleerd. Het is een beetje leren kolen scheppen voor een stoomtrein, waarbij de scholen denken dat die binnenkort nog een keertje langs komt.''

Volgens Heinerman moet er binnen de scholen naast verandering van het onderwijsconcept ook een cultuurverandering komen, ten gunste van de leerlingen. ,,Doorgaans zijn leerlingen slecht gemotiveerd en tonen daarbij ook nog eens een hoge weerstand en achterdocht in de klas. Wij pakken niet alleen het onderwijs aan, maar ook de ontwikkeling van de persoonlijkheid en het karakter van de individuele leerling als ook zijn zelfvertrouwen en vertrouwen in zijn omgeving.
Ook zijn presentatie- en communicatiekracht als ook zijn veiligheidsgedrag binnen een risicovolle omgeving maken wij aantoonbaar veel beter.''

CHEMProjects realiseerde onder de paraplu van trainingsinstituut CHEMGroep BV een pakket maatregelen om zowel leerlingen als het bedrijfsleven de helpende hand te bieden. Er werd een digitale toolset, o.a. een uitgebreid assessment op 100 competenties ontwikkeld, die feilloos aantoont waar de knelpunten bij leerlingen zich bevinden. Daardoor kunnen jonge werknemers uit een achterstandssituatie, vaak jongeren die zonder diploma hun school hebben verlaten, nu ook bij CHEMGroep een opleiding krijgen, waarna zij na een maand intensieve training weer in het bedrijfsleven aan de slag kunnen. Werkgevers kunnen de digitale toolset eveneens gebruiken om te zien hoe een leerling na het behalen van het diploma zich op hun werkvloer zal gedragen.

De belangstelling voor de methodes van CHEMGroep is groot. In februari praatte de VVD-fractie in de Tweede Kamer met Heinerman over de laatste ontwikkelingen en hoe deze inzichten  inzetbaar kunnen zijn voor het landelijke probleem van de jeugdwerkloosheid.

Eerder al baarde CHEMGroep opzien in de nationale pers door te bewijzen dat kansloze jongeren konden worden omgevormd tot de vrijwel ideale leerling-werknemers voor de techniekbranche in een tijdsbestek van een maand en de CHEMGroep hanteert daarvoor de “watervalmethode”.

De nieuwe methodes leidden ertoe dat CHEMGroep door minister Asscher tot een select gezelschap van dertig Nederlandse bedrijven werd toegelaten voor ondertekening van diens Taalakkoord, bedoeld om de taalvaardigheid op de werkvloer te vergroten.  ,,Jongeren blijken regelmatig via ons uitgebreid assessment op HBO-niveau getest te worden met betrekking tot hun capaciteiten, maar door hun achterstand op met name het begrip van de taal kunnen deze jongeren vaak maar met moeite mee op MBO2-niveau. Dat betekent een ongekend verlies aan talenten. Vorming van taalvaardigheid is binnen het MBO-onderwijs echt volstrekt onvoldoende.''

Met zijn bevindingen heeft Heinerman zich gewend tot onderwijswethouder De Jonghe van Rotterdam. ,,Onze schets van de realiteit wordt herkend door managers van onderwijsorganisaties, maar met het mantra dat vrijwel altijd het geld op is, krijgen goed bedoelde veranderingen vaak niet eens de kans om de conceptvorm te halen, terwijl wij wel een kant en klaar programma beschikbaar hebben dat gewoon aantoonbaar werkt. De leerling opleiden voor langdurige werkloosheid biedt nu eenmaal geen perspectief aan de leerling zelf en is en blijft een ernstige verkwisting van maatschappelijke middelen.