Spoorvernieuwing Utrecht: tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling

Datum publicatie: 20-03-2015 10:15

Om in de toekomst meer treinen van en naar Utrecht te kunnen laten rijden, werkt ProRail aan de spoorvernieuwing rond Utrecht. In de laatste twee weekenden van maart (21/22 en 28/29 maart) wordt begonnen met de aanleg van twee nieuwe, extra sporen.

Om ruimte te maken voor de nieuwe sporen wordt het perron van sporen 18/19 gedeeltelijk afgesloten. Dit betekent dat er minder perronruimte is. Daarom zijn er van 23 maart tot 13 juli 2015 wijzigingen in een aantal vertrek- en aankomstsporen. Ook rijdt in de spits op drie trajecten tijdelijk een aantal kortere Intercity's dan reizigers gewend zijn. NS laat zoveel mogelijk dubbeldekkers rijden op deze trajecten. Op ns.nl/treinverkeerutrecht kunnen reizigers zien of zij rekening moeten houden met een tijdelijke verandering in hun reis.

[IMG]

Nieuw perron en nieuwe sporen

Utrecht Centraal krijgt twee nieuwe sporen en een nieuw perron aan de Jaarbeurskant. In het weekend van 21 en 22 maart maakt ProRail het perron van sporen 18/19 korter. Zo onstaat ruimte voor de nieuwe sporen, die vanaf eind maart worden aangelegd.

Informatie voor reizigers

Van 23 maart tot 13 juli 2015 moeten reizigers rekening houden met andere aankomst- en vertreksporen. Een aantal Intercity's tussen Den Haag - Utrecht, Rotterdam - Utrecht en Leiden - Utrecht rijdt met kortere treinen door de beperkte perronruimte op Utrecht Centraal. NS laat zoveel mogelijk dubbeldekkers rijden op deze trajecten. Reizigers in de spits moeten rekening houden met enkele drukkere Intercity's dan zij gewend zijn. Op ns.nl/treinverkeerutrecht staat een overzicht welke treinen dit betreft.

Vanaf 23 maart biedt de Intercity vanuit Den Haag naar Utrecht reizigers weer een aansluiting op de Intercity naar Amersfoort.

In de periode 23 maart tot en met 10 april wijzigt de dienstregeling van de Sprinters tussen Den Haag - Woerden-Utrecht, er rijden minder Sprinters (twee in plaats van vier per uur) op werkdagen tot 20.00 uur.

Naar een nieuw Utrecht Centraal

Het spoor rond Utrecht Centraal is van groot maatschappelijk en economisch belang voor de bereikbaarheid van heel Nederland. Om betrouwbare spoorverbindingen rond Utrecht te kunnen waarborgen investeert ProRail in samenwerking met NS, gemeente Utrecht en het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de vernieuwing en uitbreiding van stations en het spoor in en rond Utrecht.

Om ruimte te scheppen voor meer treinen wordt het emplacement Utrecht vernieuwd, evenals sporen en perrons. De werkzaamheden aan het spoor zijn in 2017 afgerond. Tegelijkertijd bouwen we verder aan de nieuwe OV-terminal Utrecht Centraal. Dit biedt in de toekomst veel meer reiscomfort voor gebruikers van zowel trein, tram als bus. Het nieuwe station is klaar in 2016.