Positieve waardering voor de Rechtspraak


Den Haag ,

Pagina-inhoud
*Een grote meerderheid van de klanten van de gerechten is tevreden over het functioneren van de Rechtspraak. Dat blijkt uit het Klantwaarderingsonderzoek 2014 (KWO) dat van september tot december 2014 is gehouden bij alle gerechten. De ondervraagden zijn vooral tevreden over het functioneren
van de rechters. Minder tevreden zijn ze over de doorlooptijden en de digitale voorzieningen van de Rechtspraak. Het programma KEI en de Agenda van de Rechtspraak 2015-2018 hebben tot doel de doorlooptijden verder te verkorten en de digitale voorzieningen van de Rechtspraak te vernieuwen.

Stijging tevredenheid rechtzoekenden: professionals minder tevreden

Zowel professionals (70%) als rechtzoekenden (84%) zijn tevreden over het functioneren van de Rechtspraak. Het percentage rechtzoekenden dat tevreden is, is gestegen ten opzichte van het eerste landelijke klantwaarderingsonderzoek in 2011 (van 81 naar 84%) terwijl het percentage
professionals dat tevreden is, is gedaald (van 73 naar 70%). Rechtzoekenden zijn vaker tevreden dan professionals. Advocaten zijn minder tevreden dan de overige professionals. Thema's die in 2014 goed scoren zijn het rechterlijk functioneren en de ontvangst bij aankomst in het gerechtsgebouw.
Met name over de bejegening door medewerkers zijn professionals en rechtzoekenden erg tevreden. Minder tevreden zijn professionals en rechtzoekenden over de doorlooptijden, de digitale voorzieningen en de ontvangst voor aanvang van de zitting. De resultaten zijn vergelijkbaar met 2011.

Reactie Frits Bakker
`Wederom is een grote meerderheid tevreden over onze dienstverlening. Daar mogen we best trots op zijn!', zegt Frits Bakker, voorzitter van de Raad voor de rechtspraak, `Zeker gezien de herziening van de gerechtelijke kaart. Die betekende een flinke reorganisatie, waaronder de prestaties dus
niet hebben geleden.'

Frits met flits bewerkt.jpg
Frits Bakker.

Landelijke onderzoek

Elke drie jaar voert de Rechtspraak een klantwaarderingsonderzoek (KWO) uit. Sinds 2011 is dit een landelijk onderzoek. De onderzoeken geven inzicht in de waardering van rechtzoekenden en professionals over diverse aspecten van het functioneren van de Rechtspraak en leveren aanknopingspunten
op voor verbeteringen per gerecht. Ruim 3.400 rechtzoekenden en 3.500 professionals zoals advocaten en rechtsbijstandsverzekeraars hebben aan het onderzoek meegedaan.