Commissariaat voor de Media geeft 150.000 euro boete aan NTR
Door in haar uitzendingen en op de website veelvuldig te verwijzen naar producten die ook te verkrijgen waren heeft de NTR tijdens het Sinterklaasjournaal 2013, in ernstige mate het beginsel van non-commercialiteit geschonden. Om die reden heeft het Commissariaat de NTR een boete van 150.000
euro gegeven vanwege overtreding van het verbod op vermijdbare uitingen (reclame). De ernst van de overtreding, het structurele karakter daarvan, de vooraf gegeven waarschuwing en het feit dat de uitingen zich hebben voorgedaan in een programma gericht op kinderen onder de 12 jaar maken een
boete in de ogen van het Commissariaat de enige geschikte sanctie.
In het Sinterklaasjournaal ging het in 2013 allereerst om het inpakken en bezorgen van pakjes door de Pieten. Het merendeel van de pakjes was of werd in de uitzendingen en op de website ingepakt in bepaald pakpapier met het logo van het Sinterklaasjournaal. Daarnaast ging het om het zoekraken
en de zoektocht naar de `echte' staf van Sinterklaas. In alle uitzendingen op televisie en op de website van het Sinterklaasjournaal zijn het pakpapier en de `echte' staf van Sinterklaas daarbij veelvuldig en nadrukkelijk in beeld geweest. De NTR heeft daarmee het publiek ten opzichte van
deze producten, die immers ook in de handel verkrijgbaar waren, beinvloed. Dat is op grond van de Mediawet 2008 verboden.
De NTR heeft in 2013 toestemming gevraagd en gekregen van het Commissariaat om als nevenactiviteit dit specifieke pakpapier en de `echte' staf van Sinterklaas te produceren en te verkopen. Bij de toestemming voor deze nevenactiviteit heeft het Commissariaat de NTR er echter specifiek op
gewezen dat in kinderprogramma's, die niet educatief of informatief van karakter zijn, er geen aandacht besteed mag worden aan producten die als nevenactiviteit worden geproduceerd. Het Sinterklaasjournaal is een programma dat in het bijzonder bestemd is voor kinderen tot twaalf jaar. Het
voorkomen van commerciele beinvloeding van kinderen bij de publieke omroep is een van de prioriteiten van het Commissariaat. De publieke omroep moet een veilige haven voor kinderen zijn, waarbij ouders er van uit mogen gaan dat hun kinderen niet ten onrechte blootgesteld worden aan
reclame-uitingen in programma's en op de website.