Testen Salland-Twentetunnel in volle gang
19-03-2015
Door softwareproblemen bleef de nieuwe Salland-Twentetunnel eind 2014 dicht. De software is nu in orde, het testen is in volle gang. Manager Tunneltechnische Installaties Frans Galama (Rijkswaterstaat): 'De tunnel moet 100 procent veilig zijn als hij opengaat.'
Frans Galama in de verkeerscentrale
Frans Galama, manager Tunneltechnische Intallaties bij Rijkswaterstaat, aan het werk in de verkeerscentrale in Wolfheze.
Altijd heeft voorop gestaan dat de tunnel moet voldoen aan de laatste veiligheidseisen. 'We hebben in 2011 met elkaar afgesproken dat de tunnel aan de landelijke standaard voor tunnelveiligheid moet voldoen. Die landelijke standaard beschrijft de eisen voor de techniek en veiligheid in de tunnel. Hiervoor zorgen 54 technische installaties zoals verlichting, ventilatie, geluid, slagbomen, et cetera. Elke installatie werkt met eigen software. Daarnaast is er een softwarepakket dat de installaties op elkaar afstemt. Deze cooerdinatie is belangrijk, zeker als er in de tunnel iets bijzonders gebeurt zoals een verkeersongeval. De laatste software-schakel is die naar de verkeerscentrale in Wolfheze. De verkeerscentrale bedient alle matrixborden en camera's op de rijkswegen en straks ook alle systemen van de tunnel. Ook de tunnel en de centrale moeten dus met elkaar kunnen `praten'.'
Verbinding maken
De technische inrichting van de tunnel is in 2011 vastgesteld: de techniek is aangelegd conform de landelijke standaard. De systemen van de verkeerscentrale zijn sindsdien echter doorontwikkeld. Deze doorontwikkeling was een van de factoren die het lastig maakten om de systemen van de verkeerscentrale goed aan te laten sluiten bij de systemen in de tunnel. Frans: 'Ik zeg altijd: in Europa wonen allerlei mensen. Die kun je elkaar een hand laten geven - verbinding laten maken - maar dat betekent nog niet dat ze elkaar begrijpen. Dat is waar we in oktober achter kwamen. Toen hebben we alles op alles gezet om het probleem op te lossen. In november moesten we helaas de conclusie trekken dat we het niet op korte termijn konden oplossen en dat de tunnel niet meer in 2014 open kon gaan.'
Opnieuw testen
De tunnel kan alleen open als hij veilig is en als alle systemen goed werken. Daarom bleef de tunnel dicht en werden eerst alle systemen grondig geanalyseerd en problemen opgelost. Sinds januari zijn de systemen van de tunnel en de verkeerscentrale zo ver dat ze met elkaar kunnen communiceren. Waarom is de tunnel dan nog steeds niet open? 'We moesten in november ook stoppen met testen. Het heeft geen zin om dingen te testen die niet naar behoren werken. Daar zijn we nu opnieuw mee begonnen.'
Complex
Het testen duurt een aantal maanden. Er wordt uitvoerig getest hoe de software zich gedraagt als de tunnel in gebruik is, onder meer bij allerlei bijzondere situaties. De installaties moeten op zichzelf kunnen werken, maar ook in combinatie met elkaar. Dat maakt het zo complex. Frans: 'Ik begrijp het wel, dat mensen een lampje en een ventilator zien en dan denken dat dit snel op te lossen is. Je ziet niet zo veel aan de buitenkant. Maar er zit ongelofelijk veel techniek achter.' De lengte van de tunnel speelt daarin geen rol: een korte tunnel als in Nijverdal moet net zo veilig zijn als een tunnel van een paar kilometer. 'De tunnel moet 100 procent veilig zijn als hij in gebruik wordt genomen. Gaat de tunnel te vroeg open, dan bestaat het risico dat die later weer dicht moet. Die extra hinder en kosten willen we voorkomen. Het moet daarom in een keer goed.'
Begrip
Voor iedereen was deze situatie een onaangename hobbel. Maar alle partijen die hier hard aan hebben gewerkt, van aannemer tot gemeente en van Rijkswaterstaat tot ProRail, staan achter de gekozen aanpak. Galama prijst vooral het geduld en de instelling van de bewoners van Nijverdal. 'Veel omwonenden begrijpen het en gaan er ook heel pragmatisch mee om: liever goed en later dan te vroeg en half. Ik waardeer dat enorm.'
Meer informatie
Kijk voor voor informatie op de projectpagina N35: Combiplan Nijverdal.