Effecten Plain packs in Australië te zien bij jongeren
Persbericht
Amsterdam, 20 maart 2015
Effecten Plain packs in Australië te zien bij jongeren
“Om de jeugd te beschermen moet de overheid snel plain packaging invoeren” Australië heeft de eerste resultaten gepubliceerd van de effecten van zogenaamde plain packs op jongeren: sigarettenpakjes ontdaan van misleidende merksymbolen, -kleuren en andere afbeeldingen. Jongeren gaven significant een minder positieve waardering aan de pakjes, terwijl de negatieve waardering van pakjes juist is gestegen. Nu blijkt dat plain packs in Australië daadwerkelijk effect heeft op jongeren en jongvolwassenen, roept KWF Kankerbestrijding de Nederlandse overheid op om deze maatregel zo snel mogelijk in Nederland in te voeren.
“Omdat wij willen voorkomen dat onze jongeren de volgende generatie rokers worden, roepen wij de overheid op om maatregelen te nemen die alle reclameuitingen van de tabaksindustrie van de sigarettenpakjes verwijdert”, aldus Michel Rudolphie, directeur van KWF Kankerbestrijding. Australië loopt voorop als het gaat om maatregelen doorvoeren ten aanzien van het reduceren van de schade door tabak. Eerder bleek al dat het percentage rokers in Australië de afgelopen jaren is gedaald van 15,1% naar 12.8% in 2013. In die periode is ook plain packaging ingevoerd. Ter vergelijking: Nederland blijft steken op 25% rokers.
Tabaksreclame
Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, is de tabaksverpakking het belangrijkste reclamemiddel van de tabaksindustrie geworden. KWF Kankerbestrijding onderzocht eerder hoe kinderen tegen sigarettenpakjes aankijken. Daaruit bleek dat ze de Australische pakjes ‘vies’ en ‘eng’ vinden en ze ‘echt niet kopen’ of ze ‘willen er niet mee gezien worden’. Terwijl ze de huidige pakjes die op de markt zijn associëren met vakantie, make-up, disco en hun lievelingskleur. Niet met verslavende en dodelijke producten. Zie in de bijlage de filmpjes.
Plain packaging
Plain packaging zijn sigarettenpakjes ontdaan van misleidende merksymbolen, -kleuren en andere afbeeldingen. Ze zijn in een bruingroene standaardkleur met het merk in een standaardlettertype erop vermeld. Tevens bevatten de pakjes grote afbeeldingen waarop de gevolgen van roken duidelijk worden.
Jaarlijks overlijden ongeveer 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken. Ruim 11.000 daarvan aan kanker. Niet alleen de kans op longkanker, maar de kans op 16 andere kankersoorten wordt vergroot door roken. Naast kanker vergroot roken ook de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, longproblemen, diabetes en vele andere ziekten.
KWF Kankerbestrijding is partner in de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk waarin partijen zich gezamenlijk hard maken voor een rookvrij Nederland waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van tabaksgebruik.