Patientenfederatie NPCF: "Let op bij rekening orthodontist"


Terwijl de tarieven voor orthodontie afgelopen jaren met een derde zijn verlaagd, is de omzet van orthodontiepraktijken gestegen ten opzichte van voor de tariefsverlaging. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit NZa.
De afgelopen jaren behandelden orthodontisten meer mensen en plaatsten ze duurdere beugels. Volgens de NZa zeggen orthodontisten dat klanten bewust kiezen voor duurdere beugels en innovatieve ontwikkelingen. Dat zou de omzetstijging verklaren.
De NZa laat nu onderzoeken of dat klopt. Ze doet dat samen met de Consumentenbond. Die opende vrijdag een meldpunt orthodontie.

Niet gedaan, wel gedeclareerd
Bij Patientenfederatie NPCF kwamen afgelopen maanden geregeld klachten binnen van patienten. Zij begrepen de rekening van de orthodontist niet. Soms werden roentgenfoto's in rekening gebracht die niet waren gemaakt. Andere keren werden behandelingen op de rekening gezet die volgens de patient
nooit hebben plaatsgehad.
Patientenfederatie NPCf roept mensen op hun rekening altijd goed na te kijken. Directeur Wilna Wind: "Mensen moeten vaak veel bijbetalen voor een beugel Dan is het logisch dat je goed controleert of de rekening klopt. Het gaat om veel geld."

Meer en duurdere beugels
Volgens een onderzoek van de NZA dat vrijdag uitkwam is het aantal patienten voor orthodontiepraktijken sinds 2013 flink gegroeid. Ook zijn er meer en duurdere beugels geplaatst.
De NZa heeft de beroepsorganisaties KNMT en ANT gevraagd hoe het kan dat de omzet stijgt als de tarieven fors dalen. Doel van de prijsverlagingen was immers dat behandelingen bij de orthodontist betaalbaar blijven. Consumenten lopen het risico dat hun verzekering niet alle kosten van de
behandeling dekt en dat zij zelf moeten bijbetalen. Het gebruik van dure beugels kan zorgen voor onnodige kosten in de zorg en er ook toe leiden dat de premie stijgt. Dat baart de NZa zorgen. Orthodontisten geven aan dat de kwaliteit van beugels is verbeterd. Patienten zouden zelf bewust
kiezen voor innovatieve en mooiere beugels.

Uit reacties bij het meldpunt van de Consumentenbond moet blijken of dat inderdaad zo is.

PDF Print [IMG]