Meerderheid Nederlanders kiest voor tweedehands auto

Mannen rijden om voor mooie occasion
Zeker tweederde van de Nederlanders kiest voor een auto 'met de kop eraf', zo blijkt uit onderzoek door LeasePlan Nederland. De orientatie op deze tweedehands auto gebeurt steeds meer online. Dit is duidelijk leeftijdgebonden: vooral jongeren geven aan online aan de zoektocht te beginnen. Boven de 40 jaar bezoeken consumenten liever een showroom. Vooral mannen zijn bereid om ver te reizen om een occasion te bekijken, zeker als het gaat om een relatief duurdere occasion.

Bij online orientatie is de site Marktplaats favoriet, op de voet gevolgd door AutoScout24, AutoTrack.nl en Auto Trader. Sites van leasemaatschappijen zijn niet de eerste plaats waar consumenten hun tweedehands auto zoeken: slechts 5% van de automobilisten nemen deze mee in het orientatieproces.

Als aanleiding om op zoek te gaan naar een 'nieuwe' auto, noemen de respondenten uit het onderzoek vaak dat de huidige auto te oud (50%) of kapot (28%) is, maar ook dat de onderhoudskosten te hoog zijn (35%) of dat de gebruikskosten te hoog zijn geworden (24%).

Inzicht in schade- en onderhoudshistorie

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten die bewust kiezen voor een ex-leaseauto dit doen vanwege de zekerheid en de transparantie over de onderhoud- en schadehistorie. Bijkomend voordeel is dat ex-leaseauto's vaak luxer zijn uitgevoerd. Naast duidelijkheid over het onderhoud blijft prijs een belangrijke afweging voor consumenten die op zoek zijn naar een occasion.

"Wij adviseren consumenten om de juiste afwegingen te maken bij het kopen van een occasion, goedkoop is bij een tweedehands auto vaak duurkoop", zegt Martijn Versteegen, Marketing Directeur bij LeasePlan Nederland. "Naast prijs zijn er tal van zaken waar je als occasionkoper op moet letten om een goede aanschaf te kunnen doen. Wij komen binnenkort daarom met een checklist op onze site, die consumenten kunnen gebruiken bij het aanschaffen van een tweedehands auto."

De groep consumenten die zich orienteert op een tweedehands auto is groeiende, aldus Versteegen. "Ons onderzoek onderstreept dat ondanks dat steeds meer consumenten zich online orienteren, de behoefte om eerst nog een showroom te bezoeken er wel degelijk is. Hier springen we als LeasePlan dan ook op in, zo openden we eind vorig jaar in Moordrecht ons derde Occasion Center aan een belangrijke uitvalsweg, de A20."

Over het onderzoek

Goos Marketing Research deed in opdracht van LeasePlan onderzoek naar het orientatieproces bij de aanschaf van occasions. Het onderzoek werd uitgevoerd via een CBS-representatieve steekproef onder 526 huishoudens. Kijk voor meer informatie op leaseplan.nl