Geen toeristische pendelboot
Sandra Steeghs
In de zomer 2014 is als onderdeel van het project `Gelderland, mooiste waterkant van Nederland' als een toeristische boot tussen Arnhem en Renkum in de vaart geweest.
De boot bood de mogelijkheid een deel van de gemeente Renkum vanaf het water te beleven. Helaas is gebleken dat de boot op dit gedeelte van het traject niet op commerciele wijze is te exploiteren. Alleen door het verstrekken van een gemeentelijke subsidie in het exploitatietekort kan een reder
voor dit traject worden gevonden. Het college van burgemeester en wethouders van Renkum vindt dit geen goede basis om de toeristische pendelboot op dit gedeelte van het traject in de vaart te houden. Daarom zal er in de zomer van 2015 geen toeristische bootdienst zijn tussen Renkum en de stuw.
Evaluatie pendelboot traject Arnhem - Renkum
Evaluaties door de ANWB en in opdracht van het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen plaatsen kanttekeningen. Voor de reders was het voor hun exploitatie van groot belang dat bij de aanmeerplekken voldoende nieuwe passagiers klaar stonden. Renkum had relatief weinig `opstappers'. In
het 6 weken durende vaarseizoen zijn er krap 900 passagiers geweest. De helft ervan maakte een uitstapje vanaf een van de aanmeerplekken of koos voor een vervolg per fiets. De overige passagiers bleven aan boord.
Verder vormde de stuw bij Doorwerth/Driel een obstakel. Een boot die bij een gesloten stuw door de sluis moet, loopt snel een vertraging op van 40 minuten. Om die reden is er in 2014 een overstapmogelijkheid gemaakt met een stop oostelijk en een westelijk van de sluis. Dat betekende ook dat
met twee schepen moest worden gevaren. Komende zomer zal er overigens ook geen toeristische bootdienst meer zijn op het aansluitende traject tussen Arnhem en de stuw.
Investeringen op dit traject lonen niet
Als de gemeente Renkum de boot zou willen voortzetten, zou een investering van EUR 33.000,- nodig zijn om de extra aanmeerplekken bij de stuw in te richten. Dit vergt ook extra onderhoudskosten, omdat deze voorzieningen in de winterperiode uit het water gehaald moeten worden. Hierdoor zou een
structureel tekort ontstaan in de jaarlijkse onderhoudskosten van EUR 5.000,-. Daarbij is het met de tegenvallende aantal passagiers van vorig jaar bijzonder lastig om een reder te vinden voor een nieuw toeristenseizoen. Alleen door het verstrekken van gemeentelijke subsidie kan een reder voor
het traject Renkum - stuw worden gevonden. Ook de toeristische ondernemers langs de Neder-Rijn op dit traject kunnen zich niet veroorloven de bootdienst mede te bekostigen. Kortom, de pendelboot is in Renkum op commerciele wijze niet te exploiteren. Om die reden wil het college niet verder
investeren in de pendelboot.
Het concept de pendelboot
Tussen Arnhem en Wageningen konden belangstellenden op de dins- en donderdagen meerdere malen per dag gebruik maken van een toeristische pendelboot. In de gemeente Renkum waren er aanmeerplakken bij het Drielse Veer, bij de stuw, kasteel Doorwerth en de Veerstoep in Renkum. Het aansluitende
traject naar Wageningen meerde aan bij het Lexkesveer en de haven van Wageningen. Deze verbinding sloot aan bij een dienstregeling die door andere, vooral grotere boten werd verzorgd vanaf Zutphen, Rees (Duitsland) en Nijmegen. Deze gezamenlijke dienstregeling werd mede mogelijk gemaakt met
Europese subsidies voor de jaren 2013-2014.