Nieuwsflits dag 2 van de Seasonal Trade Fair
19 maart 2015
Nieuwsflits dag 2 van de Seasonal Trade Fair
Op 18 en 19 maart vindt in Naaldwijk de Seasonal Trade Fair plaats. Hieronder een impressie van de beurs!
STF Dag 2
'Sunsation' gelanceerd
"Samen de potzonnebloem beter in de markt zetten." Dat is het idee achter Sunsation bij de officiele onthulling van het logo gisteren in beursstand A.7. In de Sunsationgroep zitten 15 zonnebloemen-kwekers en veredelaar Evanthia. "De samenwerking is in 2014 ontstaan en Sunsation is het mooie
resultaat. Nu is het belangrijk dat aan iedereen te laten horen," zei Sjaak Buijs. De groep wil "de beste kwaliteit" brengen. Op de foto groepsleden en financieel directeur Rens Buchwaldt van FloraHolland, die met Buijs de onthulling verrichtte. Volgens Buchwaldt is samenwerking een
"belangrijk begrip in de keten". Ook met de consument. "Want die maakt uiteindelijk het verschil."
'Combi smaakt naar meer'
"Het smaakt naar meer, zeker weten," positief kijkt Arie Bezemer van de Bloemistenklok Naaldwijk terug op het grote Florist Event gisteravond op het inspiratieplein. "We zijn blij met de ingeslagen weg om op de beurs een combinatie te maken van kwekersstands en bloemistenactiviteiten. Het
biedt perspectief om ook volgend jaar samen op te trekken." De demonstratie van Pim van den Akker van Flower Factor was een voltreffer. "Inspiratie ten top," vond Bezemer. "De bloemisten hebben maximaal geprofiteerd van het Florist Event. En velen hebben ook de kans aangegrepen om de beurs op
te gaan en kwekers te spreken. Ik heb begrepen dat die blij waren met de contacten." Voor de standhouders was het "even wennen" dat bloemisten bij de beurs betrokken zijn. Maar de bloemist is een interessante informatiebron voor de kweker.
Combi Florist Event
Nieuwe bromelia blikvanger
Volgens de klanten van Ab van den Berg van Meewisse Plants (stand Flora Planet 11.1) springt de nieuwe aechmea Elegant Flame eruit. "Zo, dat is mooi!" hoort hij over de kersverse bromelia. "We beginnen met 500 stuks in de week. Over drie maanden komt de plant in productie." Vooral bij
bloemisten en tuincentra is er interesse. De nog vrij nieuwe aechmea Tayoensis (ook te zien in de noviteitenstand) wordt al "heel leuk opgepakt". "We proberen het eerst een paar jaar. Tegenwoordig zijn we altijd voorzichtig."
Bromelia
Roi Soleil voor topsegment
Met Roi Soleil mikken Jack Goossens (laurier) en Jos Straathof (buxus) op het topsegment boomkwekerijproducten. Aanleiding was de wens bij Decorum (5.1), waar ze toe behoren, om ook in die markt een kwaliteitslijn op te zetten. "We kwamen op het thema kastelen en de paleistuinen van Versailles
en zo op de Zonnekoning," vertelt Goossens. "Maar Roi Soleil is niet alleen voor laurier en buxus. Andere producten kunnen aansluiten." Deze beurs is de vuurdoop voor het merk. "Het wordt compleet gepresenteerd met alles erom- heen. De uitstraling wordt goed ontvangen, de juiste link wordt
gelegd."
Roi Soleil
Troonswisseling met gevolgen
Wim Brouwer is er maar wat trots op: bij de troonswisseling stond de Nieuwe Kerk vol met zijn gloriosa. "Die had het koninklijk paar uitgekozen. Het is de grootste eer in mijn carriere," biecht hij op. Hij greep het aan om er een merk omheen te creeren, Crown Jewels. In zijn stand (A.8)
presen-teert de kweker het merk, gericht op het hogere segment, voor het eerst. Hij komt ook met een nieuwe, luxe doos, goed voor 10 takken. Nieuw is een oranje gloriosa, die nog "beperkt leverbaar" is. In de nabije toekomst volgen de kleuren roze, wit en geel. "Voor de witte staan ze nu al te
trappelen. Maar met gloriosa kost het tijd, heel veel tijd!"
Troonswisseling
Pot: eco van begin tot eind
"Alles wat je natuurlijk kunt doen, moet je aanpakken," vindt Rene Zeestraten van Zeestraten Vriesea (stand Sureplants B.11). Hij voegt op de beurs de daad bij het woord met biopotten (in maat 12). "Het is een 100% natuurlijk product dat volledig recyclebaar is. Dus eco van begin tot eind." Zo
probeert hij elke Trade Fair iets nieuws te brengen. "We zoeken het in toegevoegde waarde, omdat we jaarrond hetzelfde product hebben. Dit is een goed moment om iets te laten zien."
Ecopotten
Kokosnoot is trendy
Planten in kokosnoot zijn trendy, weet Mar- co van Ruijven van Kokodama (13.3). "De planten komen van kwekers uit de buurt, wij zorgen voor het totaalconcept, inclusief presentatieboom." De kokosnoten worden in Sri Lanka gemaakt. "Een deel van de opbrengst is voor ondersteuning van kinderen
daar."
Kokodama
Floratino prijsvraag
Doe vandaag nog mee met de prijsvraag in de stand van Floratino (22.6) en maak kans op een Solaroplader. Tuincentrum Cokkelmans uit Oirschot was de winnaar van de eerste beursdag.
Floratino Prijsvraag Cokkelmans
Zie ook:
* Nieuwsflits dag 1 van de Seasonal Trade Fair