Eerste stap richting lastige keuzes begroting: keuzeruimte in beeld ..


19 maart 2015Waar zit de keuzeruimte in de begroting van de gemeente Amersfoort? Oftewel: welke maatregelen zijn financieel-technisch en juridisch mogelijk om de meerjarenbegroting op orde te krijgen? Het antwoord dat het college van burgemeester en wethouders op deze vraag heeft, is sinds
woensdagmiddag 18 maart 2015 te lezen op www.amersfoort.nl/financien. Nu begint het gesprek over de wenselijkheid, want uiteraard heeft iedere maatregel (flinke) gevolgen. Amersfoorters kunnen reageren op de inventarisatie, door hun kennis en inzicht te delen over mogelijke consequenties.

De gemeente Amersfoort staat voor een zware financiele opgave om ervoor te zorgen dat de begroting in evenwicht komt. Ze moet de komende jaren structurele maatregelen nemen ter waarde van (oplopend in 2018 tot) in totaal 19 miljoen euro (bezuinigingen en/of extra inkomsten). Dat moet leiden
tot een nieuwe begroting voor 2015 en de jaren erna.

Van begroting naar keuzeruimte

Wie de gemeentelijke begroting erbij pakt, krijgt een goed beeld van de hoeveelheid geld die omgaat in de gemeentelijke boeken. Het gaat om ruim 450 miljoen euro. Maar daarmee is niet te zien hoe de gemeente de in- en uitgaven kan beinvloeden. Veel van het gemeentelijke geld is verbonden aan
wettelijke taken of is voor vele jaren belegd. Daarom heeft de gemeenteraad gevraagd om een overzicht te maken van de posten in de begroting waarop nog wel invloed is uit te oefenen.

Omvangrijke inventarisatie

Afgelopen weken zijn op het stadhuis overzichten gemaakt van die mogelijke keuzes per (deel)programma. Van elke bezuiniging is onderzocht op welke termijn deze kan worden doorgevoerd, wat het precies oplevert en of het doorvoeren ook (tijdelijk) geld kost. Per maatregel wordt kort omschreven
wat de gevolgen zijn voor de stad. De inventarisatie laat nu tientallen miljoenen euro's aan keuzeruimte zien: circa 40 miljoen euro aan mogelijke bezuinigingen en circa 20 miljoen aan mogelijke extra inkomsten.

Reacties welkom

"Omdat we in korte tijd omvangrijke besluiten moeten nemen, kiezen we een aanpak die zo snel en zorgvuldig mogelijk is", zegt wethouder Pim van den Berg. "De inventarisatie van keuzeruimte is een stap die leidt tot vragen en onzekerheid bij mensen en organisaties die de gevolgen van eventuele
bezuinigingen zullen merken. Maar juist nu is het van belang om reacties te horen en inzicht te krijgen in de mogelijke consequenties. Dit maakt het beeld voor het college en later de raad scherper. Dat is nodig om lastige keuzes voor te bereiden."

Reageren

Voordat die lastige keuzes aan de orde zijn, wil het gemeentebestuur de stad dus de kans geven om te reageren. Aan geinteresseerden en betrokkenen uit de stad wordt nu gevraagd om mee te kijken naar de inventarisatie en aandacht te vragen voor de gevolgen. Wie wil reageren op de
inventarisatie, kan terecht op www.amersfoort.nl/financien. Per deelprogramma is een forum geopend. Tot en met maandag 6 april is het online forum geopend. Het is mogelijk dat in de eerste periode de inventarisatie van maatregelen wordt aangevuld. Dat wordt per deelprogramma gemeld.

Vervolg

Op dinsdagavond 24 maart is er een technische toelichting op de geinventariseerde maatregelen tijdens De Ronde in de gemeenteraad. Dit is een openbare bijeenkomst.
In april maken burgemeester en wethouders eerste keuzes. Deze vatten zij samen in een voorstel waarover de gemeenteraad spreekt in mei. In juni besluit de gemeenteraad.

Experts

De gemeenten is ook met experts in gesprek die als adviseur creatief meekijken. Aan hen wordt gevraagd: wat zien wij over het hoofd? Welke maatregelen zijn er op korte termijn nog meer mogelijk om de financiele opgave te realiseren? In totaal hebben zich veertig experts gemeld. Het zijn mensen
die wonen of werken in Amersfoort en beroepsmatig betrokken zijn bij (gemeentelijke) beleidsthema's of bedrijfsvoering. Dat kan nog leiden tot aanvullende maatregelen, die worden toegevoegd aan de inventarisatie. Lees hier veelgestelde vragen.



Facebook Twitter LinkedIn NuJij Email