Bijdrage Rijk voor Buitenring Parkstad Limburg
Gedeputeerde Erik Koppe overhandigde op dinsdag 17 maart 2015 een samenwerkingsovereenkomst aan Diederik Timmer, Directeur Netwerkontwikkeling bij Rijkswaterstaat voor de aansluiting van de Buitenring Parkstad Limburg (BPL) aan de A76, ter hoogte van Nuth. Dit gebeurde tijdens de starthandeling van de Buitenring Parkstad Limburg in Brunssum. In de overeenkomst zijn nadere afspraken vastgelegd betreffende het ontwerp en de uitvoering, evenals de wijze van financiering van de aansluiting.
De Staat stelt een bijdrage van EUR 63,5 miljoen ter beschikking voor de aansluiting van de BPL aan de A76, ter hoogte van Nuth. Nu het Provinciaal Inpassingplan onherroepelijk is, wordt het door de Staat ter beschikking gestelde bedrag in twee termijnen overgemaakt. Door ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst zal de Provincie Limburg op korte termijn (binnen twee maanden) een bedrag van 50 miljoen als voorschot ontvangen.
De Buitenring wordt een circa 26 kilometer lange gebiedsontsluitingsweg rondom de gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth, Onderbanken en Schinnen. De autoweg bestaat straks uit twee rijbanen van elk twee rijstroken, inclusief verschillende ecoduct(en) en toe- en afritten en een aansluiting op de Stadsautobaan Heerlen, de N281. Nu het Provinciaal Inpassingsplan onherroepelijk is geworden op 11 maart 2015, is het wenselijk om de afspraken tussen de partijen in een overeenkomst vast te leggen. Daarin is tevens vastgelegd welk gedeelte van de aansluiting Nuth na realisatie in eigendom, onderhoud en beheer komt van de Staat.
Al eerder werd door de Provincie en het Rijk het Convenant Bereikbaarheidsimpuls Limburg gesloten (3 juni 2010). Daarin zijn afspraken gemaakt over het aansluiten van de Buitenring op de A76 ter hoogte van Nuth. Met de vandaag overhandigde samenwerkingsovereenkomst worden deze afspraken nog eens vastgelegd.
De aansluiting Nuth bestaat uit diverse onderdelen:
- Aansluiting Buitenring: van de Buitenring naar het kunstwerk over het spoor;
- Aanpassen van het onderliggend wegennet;
- Turborotonde (inclusief toe- en afritten);
- Kunstwerk over het spoor;
- Traject tussen turborotonde en kunstwerk over het spoor;
- Slopen van alle huidige op- en afritten te Nuth en Schinnen, zoals het verwijderen van het asfalt, de wegconstructie en wegmeubilair alsmede het op maaiveld terugbrengen, passend in de omgeving.
Foto hieronder: Diederik Timmer van Rijkswaterstaat neemt de samenwerkingsovereenkomst in ontvangst van gedeputeerde Erik Koppe.
DSC6308 b DSC0158 b Van links naar rechts: Ber van den Heuvel, Richard de Boer, Jo Bok, Erik Koppe, Luc Winants, Karel Wolff en Maar van Oord (Boskalis)