Journee, Page Facts en Root Content winnen The Challenge 2015
Teams krijgen subsidie van 20.000 euro per project
Ik ben fan
De winnaars van The Challenge 2015 zijn bekend. Van de zeven finalisten zijn de projecten Journee, Page Facts en Root Content uitgeroepen tot de meest veelbelovende journalistieke ideeen van The Challenge 2015. Deze drie winnaars ontvangen elk een subsidie ter waarde van 20.000 euro en zijn
genomineerd voor de Tegel Toekomst Prijs.
* Tag personen
[USEMAP]
Logo The Challenge
Tijdens de finale in VondelCS presenteerden de zeven overgebleven finalisten hun ideeen aan het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.
De concepten van de verschillende teams werden beoordeeld op journalistieke relevantie, haalbaarheid, mate van vernieuwing en presentatie. Op basis van deze vier factoren heeft het bestuur Journee, Page Facts en Root Content uitgeroepen tot winnaars van The Challenge 2015. De winnende teams
krijgen ieder een subsidie van 5.000 euro en een coachingstraject ter waarde van 15.000 euro.
Dit zijn de winnaars
Journee
Journee is een platform voor journalistieke onderzoeksdagboeken. Journee biedt verhalen op een persoonlijke en informele toon aan het publiek. Het uitgangspunt is dat journalist en publiek een gezamenlijke reis aangaan, met een gemeenschappelijke missie. Het onderzoeksproces wordt het
journalistieke product. Serieuze en zware onderwerpen worden via multimediale storytelling spannende en goed te verhapstukken narratieven.
Lees meer
IFrame
Page Facts
Misleidende informatie op het web is een groeiend probleem. Google laat gebruikers zien op welke websites veel dezelfde woorden staan, maar niet welke informatie betrouwbaar is. Page Facts stelt de ingredienten van een website per direct beschikbaar. Meetbare informatie die voor de software
van Page Facts voor het oprapen ligt, maar waar lezers altijd naar moeten zoeken. Page Facts maakt de betrouwbaarheid van online bronnen zo in een oogopslag zichtbaar naast je zoekresultaten.
Lees meer
IFrame
Root Content
Root Content wil extra content aanbieden aan televisiekijkers. Niet alleen op Smart TV's, maar op alle platforms. Veel content die een tv-item verdiept, blijft liggen op televisieredacties, terwijl die informatie wel degelijk relevant is voor de kijker. Door redacties de mogelijkheid te bieden
om achtergrondinformatie aan te bieden op het scherm waarop de kijker programma's kijkt, kunnen redacties meer dan ooit het hele verhaal vertellen. Zo hoeft de kijker niet meer zelf op zoek, maar heeft deze betrouwbare achtergrondinformatie binnen handbereik.
Lees meer
IFrame
Hoe nu verder
De winnende teams krijgen na de finale een intensief coachingstraject aangeboden. Hierbij worden concrete doelstellingen gesteld met betrekking tot het businessplan, prototyping en testing. Tijdens dit traject zal gekeken worden of het idee als zelfstandige start-up gelanceerd kan worden, of
dat het wenselijk is samen te gaan werken met een bestaand mediabedrijf. De teams krijgen hiervoor een businesscoach toegewezen (Douwe Wester, Job ten Bosch en Hans Bartman).
Uitreiking Tegel Toekomst Prijs
De winnaars van The Challenge zijn alle drie genomineerd voor de Tegel Toekomst Prijs, onderdeel van de journalistieke prijs De Tegel. Op 13 april presenteren zij hun ideeen in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.
De winnaars worden in de aanloop naar hun presentaties persoonlijk begeleid door presentatiecoaches Maritte Braspenning (media-trainer), Jeroen Overbeek (NOS) en Esther van Rijswijk (journalist/trainer).
Lees meer:
* Dit waren de 7 finalisten
* Bekijk wat de teams geleerd hebben tijdens de 10 masterclasses
* Tips & tools uit twee jaar The Challenge
Bijdragen
[IMG]Pieter Rebel, [IMG]Casper Wolfert