Altran begeleidt Solar Impulse rond de wereld, dankzij mathematica
Over deze lange afstanden moet het Si2-vliegtuig op zonne-energie zich aanpassen aan verraderlijke weersomstandigheden. Door de inherente instabiliteit kunnen deze omstandigheden leiden tot mogelijk gevaarlijke situaties voor het vliegtuig. De vluchtroutes voor deze uitzonderlijke reis worden aan de grond, bij het Mission Control Centre (MCC)[1], gevolgd met behulp van een speciaal systeem van mathematische berekeningen, ontwikkeld door het team van Altran.
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130408/607421 )
Er zijn in 2014 tussen de 100 en de 150 miljard mogelijkheden voor vluchtroutes geanalyseerd: dit is hoe mathematica zich ten dienste stelt van een van de meest ongelofelijke avonturen van deze tijd.
De missie van het Flight Strategy Team van Altran op de MCC-basis is het verkennen van de vluchtmogelijkheden en het ontwikkelen van geoptimaliseerde strategieen, zodat de vluchtleider een constante stroom aan informatie ontvangt voor het besluitvormingsproces. Het innovatieve rekensysteem van Altran is ontworpen om optimale mogelijkheden voor opstijgen te simuleren en soepele aansluitingen tussen vluchten te waarborgen, maar ook om de veiligheidsmarges en het risiconiveau te leren kennen. De oplossingen worden vanuit elk perspectief in kaart gebracht en besproken met de drie andere specialistische teams in het MCC: meteorologen, luchtverkeersleiders en boordwerktuigkundigen.
"Altran heeft rekensystemen ontwikkeld die innovatief zijn door hun vermogen om op elk moment zowel grote hoeveelheden weergegevens te analyseren, als te anticiperen op luchtparameters. Hierdoor kan het Flight Strategy Team de beste strategie ontwikkelen voor elke denkbare vlucht, en anticperen op alle mogelijke gevolgen van deze vlucht voordat het vliegtuig zelfs maar loskomt van de grond," zo legt Philippe Salle, CEO en chairman van Altran, uit.
Als hoofd Strategie en Prognose van Altran voor Solar Impulse, stellen Christophe Beesau en zijn team ook kaarten ter beschikking die in de operationele vluchtplannen van de piloot worden geintegreerd. Bovendien waarborgt het team van Altran de voortdurende invoer van informatie op de controleschermen van het MCC, waarmee de actuele en geprojecteerde vluchtcondities worden aangegeven. Hierdoor is het MCC in staat vluchten te allen tijde te monitoren en mogelijke problemen voor te zijn.
1. Zenuwcentrum van de vlucht rond de wereld
http://www.altran.com
@Altran [http://goo.gl/jpV8vz ]
#InnovationMakers [http://goo.gl/ITMkfI ]
#Si2 [http://goo.gl/OwVDyB ]
#RTW [http://goo.gl/FD7HnA ]