Het Zandvoorts Museum zet stappen richting verzelfstandiging
Het Zandvoorts Museum gaat zakelijker werken. Zo wordt onder andere het toegangskaartje duurder en kunnen mensen `vriend' worden van het museum. Deze aanpassingen staan in het organisatieplan Zandvoorts Museum 2015 en verder dat het college van B&W heeft vastgesteld.
Het plan gaat over de huidige en toekomstige ontwikkelingen van het museum. De missie is "het Zandvoorts Museum het centrum is waar hedendaagse kunst en de geschiedenis van Zandvoort samenkomen, met een aanbod van activiteiten zoals lezingen, rondleidingen, creatieve workshops en het museumpodium. Daarnaast is het zaak om in de komende periode alternatieve inkomstenbronnen te onderzoeken en tot verzelfstandiging te komen van het Zandvoorts museum." Want ondanks dat het museum het afgelopen jaar het dubbel aantal bezoekers heeft gekregen en er veel meer reuring is, moet het museum meer verzakelijken. De huidige wijzigingen zijn de eerste stappen in de richting van verzelfstandiging. Zandvoorts museum IMG 9843
Nieuwe afspraken
- De entree verhoogt van EUR 2.25 naar EUR 3.00.
- De zaalhuur verhoogt van EUR 55.00 naar EUR 100.00 per dagdeel.
- Men kan vriend worden van het Zandvoorts Museum voor een bedrag vanaf EUR 50.00. Aan het vriend worden van het museum zijn allerlei leuke activiteiten verbonden.
- Er is een samenwerking tussen de hotel/pensions en het museum met een voucheractie.
- Het museum speelt in op veel evenementen in Zandvoort.
- De museumwinkel biedt aantrekkelijke producten.
- Het museum werkt nauw samen met kunstenaars, bij verkoop wordt een deel afgestaan aan het museum.
- Het museum heeft een sociaal, maatschappelijke functie. Veel verenigingen hebben hun weg gevonden naar het museum.
- Het museum werkt nauw samen met het toeristisch economisch bedrijfsleven.
In 2013 ontving het museum 5.607 bezoekers en in 2014 waren het 10.537 bezoekers. Rond de 35 vrijwilligers helpen dagelijks mee om het museum tot een succes te laten zijn.