'Samson beledigt schoonmaakondernemers'
Met verbijstering heeft de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) geluisterd naar het interview met Diederik Samsom. Dit interview vond maandagavond 16 maart plaats in het tv-programma Pauw. Samsom claimt in het interview goed te zijn voor de schoonmakers van het Rijk door ze zelf in dienst te nemen. Na o.a. Minister Asscher is het de zoveelste keer dat een PvdA politicus de schoonmaakbranche gebruikt voor eigen politiek gewin. Dat de schoonmaakbranche nette arbeidsvoorwaarden, trotse schoonmakers en ondernemers kent, wordt vergeten. Samsom laat daarmee 11.000 ondernemers in de kou staan.
Hans Simons, voorzitter OSB: "Ongepast dan Samson de schoonmaakbranche zo positioneert. Hij suggereert dat schoonmakers er nu pas bijhoren, nulurencontracten hebben en door gangen worden gejaagd. Het is tijd dat Samsom goed in de spiegel kijkt en nadenkt over hoe hij eerst met de schoonmakers omging. Blijkbaar waren de schoonmakers die voor schoonmaakbedrijven werken minder in aanzien dan nu het een directe collega wordt. Vele klanten spreken met het schoonmaakbedrijf af dat er overdag schoongemaakt wordt, dat had het Rijk ook aan haar schoonmaakbedrijven kunnen vragen. Schoonmakers en schoonmaakbedrijven dragen juist bij aan gastheerschap en zijn heel dienstverlenend."
Verkiezingsretoriek PvdA
Samsom zal altijd ontkennen dat hij de schoonmakers gebruikt als voorbeeld voor zijn eigen positionering en stemmen. Dat schoonmakers een salaris hebben van ruim 120% van het Wettelijk Minimumloon, vertelt hij nergens. Nulurencontracten bestaan niet in de schoonmaak. En wat denk je van het aantal vaste contracten? 80% van de schoonmakers die voor het rijk werken hebben een vast contact. 80%! Dat ligt ruim boven het gemiddelde van Nederland. De schoonmaakbranche heeft het al vaker gezegd, en doet het nu nog een keer: het is teleurstellend dat politieke partijen een branche negatief blijven wegzetten.
Verbetering positie schoonmaker
De schoonmaakbranche heeft zich afgelopen jaren ingespannen om de positie van de schoonmaker te verbeteren, te zorgen voor duurzame werkgelegenheid en professionalisering van het schoonmaakvak. De invoering van het OSB-Keurmerk en de ontwikkeling van de - ook door het Rijk erkende - Code Verantwoordelijk Marktgedrag zijn daar de resultaten van. De schoonmaakondernemers investeren flink in opleidingen en goede arbeidsvoorwaarden.