CDA bezorgd over vertraging sluisprojecten
17/03/2015
CDA bezorgd over vertraging sluisprojecten
Het CDA in de Tweede Kamer maakt zich zorgen over de signalen dat het Rijksprogramma om belangrijke (zee)sluizen op te knappen, vertraging dreigt op te lopen. "Voor de verdere economische ontwikkeling van Nederland is dat een slechte zaak", aldus Kamerlid Sander de Rouwe.
Bouwbedrijven blijken niet erg enthousiast over de mogelijke opdrachten. Men vindt de opdrachten te complex en de risico's te groot. De aanbestedingsprocedures die gepaard gaan met het sluizenprogramma volgen elkaar in een hoge snelheid op.
De Rouwe heeft daarom gevraagd naar de risico's en de stand van zaken van de verschillende sluisprojecten zoals de Zeesluis in Terneuzen, de 3e Kolk bij de Beatrixsluis in Nieuwegein, de keersluis in Limmel, de Zeetoegang in IJmuiden, de Afsluitdijk en de 2e Kolk in Eefde.
De economische gevolgen zijn groot als er vertraging komt in deze projecten. De groei van de haven van Amsterdam, de groei in de binnenvaart en de afspraken met Belgie (sluis bij Terneuzen) zijn allemaal in het geding. "Het is zaak dat de minister stevig regie voert op deze sluisprojecten", aldus De Rouwe, "we kunnen ons geen vertraging veroorloven!"
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sander de Rouwe op 06 - 2959 2440.
De vragen die de Kamerleden Sander de Rouwe en Martijn van Helvert ingediend hebben zijn als volgt:
Vragen van de leden De Rouwe en Van Helvert (beiden CDA) aan de minister van Infrastructuur en Milieu.
1. Heeft u kennis genomen van het bericht in de Telegraaf van 17 maart 2015 inzake "Sluis op losse schroeven" *?
2. Kunt u de signalen bevestigen dat vertraging dreigt voor verschillende sluisprojecten zoals de Zeesluis in Terneuzen, de 3e kolk bij de Beatrixsluis, de keersluis in Limmel, de Zeetoegang in IJmuiden, de Afsluitdijk en de 2e klok in Eefde?
3. Kunt u aangeven waarom Rijkswaterstaat, ondanks dat de genoemde projecten al reeds jaren voorzien waren, met de planning worstelt?
4. Kunt u de gevolgen voor de ontwikkeling van de economie schetsen indien deze projecten vertraagd worden?
5. Heeft u met derde-belanghebbenden, zoals de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, de binnenvaartsector en Belgie, overleg gevoerd om de gevolgen van vertraging in beeld te hebben?
6. Kunt u een overzicht van alle sluisprojecten verstrekken met daarbij de geplande start van werkzaamheden en de thans beoogde planning? Kunt u daarbij ook aangeven welke sluisprojecten een risico op vertraging kennen, hoe groot dat risico is en welke maatregelen voorzien zijn om dat risico te elimineren?
7. Kunt u aangeven hoe regionale bouwbedrijven beter en meer betrokken kunnen worden bij deze projecten?
*) 1) www.telegraaf.nl/binnenland/23809832/__Sluis_op_losse_schroeven__.html