Gemeente en aanbieders op een lijn over uitvoering huishoudelijke hulp
17 maart 2015
Onduidelijkheden weggenomen
undefinedBij de uitvoering van de nieuwe werkwijze bij de huishoudelijke ondersteuning waarvoor de gemeente sinds 1 januari heeft gekozen, zijn in de eerste maanden een aantal onduidelijkheden ontstaan. Er was onduidelijkhied over het bieden van maatwerk, wat een "schoon huis" is, hoeveel uur
daarvoor wordt ingezet en hoe groot de bezuiniging op deze hulp nu werkelijk is. De aanbieders en de gemeente hebben na intensief overleg afgesproken nog meer samen op te trekken, waarbij in de aanpak maatwerk voorop staat. Ook rapporteren de aanbieders elke vier weken aan de gemeente over hun
werk. Hierdoor heeft de gemeente snel inzicht in het verloop van de uitvoering. Rond juli vindt een evaluatie plaats van de manier van werken. Met de uitkomst daarvan besluiten gemeente en zorgaanbieders hoe verder te gaan in 2016. Zowel de gemeente als de aanbieders zijn er van overtuigd dat
na de aanloop-problemen van de eerste maanden het nu voor de inwoners helder moet zijn waar ze op kunnen rekenen.
De zorgaanbieders hebben erkend dat de gemeente Enschede de bezuiniging van het Rijk aanmerkelijk heeft verzacht, door een extra investering van 4,4 miljoen in de huishoudelijke ondersteuning. Ook om daarmee zoveel mogelijk banen te kunnen behouden. Het budget is hierdoor groot genoeg om
iedereen die dat nodig heeft, zoals bepaald door de gemeente, een schoon huis te bieden. Terwijl er ook gemeenten zijn die de huishoudelijke ondersteuning volledig hebben stopgezet.
"Te snel"
Directeur Mark van den Berg van Tzorg: "Wij als zorgaanbieders wilden te snel de transitie doorvoeren, terwijl er door de gemeente Enschede meer middelen beschikbaar zijn gesteld. Er gaat ook veel goed bij de bijna 6.000 clienten in Enschede, maar het zonder gedegen plan korten op inzet en het
niet leveren van maatwerk zijn twee onderwerpen die voor verbetering in aanmerking komen. We moeten maatwerk leveren en niet de inzet van zorg op voorhand al rigoureus korten."
Wethouder Zorg Jurgen van Houdt: "Ik ben blij dat de onduidelijkheden zijn weggenomen en dat we de inwoners van Enschede die dat nodig hebben de juiste huishoudelijke ondersteuning kunnen geven. Als gemeente houden we de vinger aan de pols om te zorgen dat dat ook zo blijft."
Wennen
Maatwerk blijft dus voorop staan, waarbij de hulp en de client samen bepalen welke werkzaamheden er moeten gebeuren en met welke frequentie. Duidelijk is dat het voor de uitvoerende medewerkers en clienten ook enige tijd vergt om te wennen aan de nieuwe manier van werken. De zorgaanbieders
stellen voortaan nog meer in het werk om het netwerk rondom de client te activeren voor het behalen van de afgesproken resultaten. Dit ook vanuit het principe om eerst te kijken wat men zelf kan, vervolgens wat anderen kunnen bijdragen en dan wat er nog aan ondersteuning nodig is. De
zorgaanbieders hebben toegezegd per geval te bekijken waar het maatwerk opnieuw vastgesteld moet worden en de zorginzet opgehoogd of anders moet worden om als resultaat een schoon huis te hebben.