16-03
* Nieuwsoverzicht
* Bekendmakingen
* Digitale Informeel
Nieuws
actueel historie
Datum Nieuwsbericht
16-03 Waar vind ik hulp met betrekking tot de Jeugdwet en de Wmo
16-03 Duiven start met een sociaal team
13-03 Jongeren van de bank en aan het werk!
13-03 Inloopavond start werkzaamheden Rijksweg Duiven
12-03 Boomfeestdag Duiven 2015
27-02 Winnaars Vrijwilligersprijzen 2014 van de gemeente Duiven
25-02 NL DOET 2015: het betere dagje uit!
* home
* actueel
* nieuws
* duiven start met een sociaal team
Zoekresultaten
Wordt geladen...
Duiven start met een sociaal team
Het sociaal team van de gemeente Duiven is er speciaal voor mensen die op meerdere gebieden problemen hebben. Mensen met langdurige sociaaleconomische en psychosociale problemen, waarbij het niet lukt om er zelf uit te komen. De situatie kan extra complex zijn doordat er problemen zijn
ontstaan met de hulpverlening; soms weigeren mensen mee te werken, wijzen ze hulp af of breken ze de ondersteuning af voordat alle problemen opgelost zijn.
Er zijn vaak problemen op vijf gebieden, de ernst ervan kan per gebied verschillen:
1. Het voeren van een huishouden, bijvoorbeeld door een gebrek aan regelmaat, hygiene, financiele armslag of wooncomfort;
2. De maatschappelijke positie van het huishouden: bijvoorbeeld armoede en werkloosheid;
3. De opvoeding, bijvoorbeeld pedagogisch onvermogen, verwaarlozing van kinderen of mishandeling;
4. Problemen in de individuele ontwikkeling van de gezinsleden, bijvoorbeeld depressies of verslaving;
5. De relatie tussen de (ex)partners: problemen als gevolg van echtscheiding, onderlinge spanningen of wisselende relaties.
Wat kan een coach van het sociaal team voor deze mensen betekenen?
De coach helpt het vertrouwen van de client te vergroten; het vertrouwen in zichzelf, in de ondersteuning en in de toekomst. Samen met de client maakt de coach de situatie weer overzichtelijk en regelt ze ondersteuning die efficient wordt ingezet en goed op elkaar is afgestemd. Zodat met
elkaar het positieve verschil wordt gemaakt.
De coach zorgt voor:
1. Inventarisatie op alle levensgebieden (bij alle leden van het huishouden)
2. Integrale vraagverheldering
3. 1 huishouden 1 plan
4. Casusregie
Hoe verloopt de aanmelding bij het sociaal team?
1. Een professional bespreekt de aanmelding met de client (als er sprake is van zorgwekkende en zorgmijdende situatie kan hier van afgeweken worden);
2. en stuurt het aanmeldformulier naar loketwwz@duiven.nl.
Op het aanmeldformulier staan de persoonsgegevens, gezinssamenstelling en probleemomschrijving van de client en de gegevens van de aanmelder (naam, functie, relatie tot client).
3. Voor overleg is het sociaal team telefonisch bereikbaar via Loket WWZ 0900 -279 11 11.
4. Op de donderdag na aanmelding bespreken we de casus en nemen we contact op met de aanmelder.