Scholen gaan voor duurzaamheid
Publicatiedatum: vrijdag, 13 maart 2015
[IMG]
Veertien Westlandse scholen geven het duurzame voorbeeld. Op de daken van deze scholen bevinden zich inmiddels ruim 1500 zonnepanelen. Wethouder Mohamed el Mokaddem en bestuursvoorzitters Piet Vreugdenhil (PCPOW) en Jos van der Ende (WSKO) brachten vandaag een bezoek aan basisschool De
Boemerang. Op het dak van deze basisschool bevinden zich 126 zonnepanelen.
Subsidie
De gemeente Westland heeft de scholen geholpen door actief bij stadsgewest Haaglanden te lobbyen voor een subsidie voor de aanschaf van de panelen. Dankzij deze subsidie hebben de scholen hun daken van zonnepanelen kunnen voorzien. Wethouder Mohamed el Mokaddem: "Basisscholen zijn bij uitstek
geschikt om kinderen in aanraking te brengen met de mogelijkheden van duurzame energie. Door het plaatsen van zonnepanelen leer je kinderen op jonge leeftijd wat duurzaamheid is en het belang hiervan." De opbrengst van de 1500 zonnepanelen staat gelijk aan het gemiddelde elektriciteitsverbruik
van 100 huishoudens.
Duurzaamheidsagenda
Vanuit de duurzaamheidsagenda werken gemeente Westland, bedrijfsleven, inwoners en organisaties samen aan tientallen projecten met als doel de meest duurzame glastuinbouwgemeente van Nederland te worden. Met elkaar creeren zij een waardevoller Westland; een sterke Greenport met een
aantrekkelijke, gezonde leefomgeving en een sociaal verbonden maatschappelijk veld.
Gastlessen
Sinds januari geeft een techniekdocent vanuit het programma Westlandse Natuur- en MilieuEducatie (WNME) gastlessen over duurzame technologie en energie op basisscholen. Kinderen gaan zelf aan de slag met zonne-energie, windenergie en aardwarmte. Met de gastlessen laat WNME kinderen kennis en
ervaring opdoen met natuur, milieu, techniek en gezonde voeding.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------