Finalisten The Challenge


Zeven teams in de race voor innovatie-subsidie
Ik ben fan

Eind 2014 vroegen we jonge journalisten vernieuwende concepten voor de journalistiek te bedenken. De teams met de beste ideeen zijn geselecteerd voor de derde ronde van The Challenge. In tien masterclasses hebben ze alles geleerd over journalistiek ondernemen en de hun ideeen verder
uitgewerkt. Bij elke masterclass viel er een team af, waarna de zeven beste projecten 18 maart in de finale staan. Hieronder een overzicht van de finalisten.

* Tag personen
[USEMAP]

Logo The Challenge

Page Facts

Misleidende informatie op het web is een groeiend probleem. Google laat gebruikers zien op welke websites veel dezelfde woorden staan, maar niet welke informatie betrouwbaar is. Page Facts stelt de ingredienten van een website per direct beschikbaar. Meetbare informatie die voor de software
van Page Facts voor het oprapen ligt, maar waar lezers altijd naar moeten zoeken. Page Facts maakt de betrouwbaarheid van online bronnen zo in een oogopslag zichtbaar naast je zoekresultaten.
Lees meer

IFrame

Journee

Journee is een platform voor journalistieke onderzoeksdagboeken. Journee biedt verhalen op een persoonlijke en informele toon aan het publiek. Het uitgangspunt is dat journalist en publiek een gezamenlijke reis aangaan, met een gemeenschappelijke missie. Het onderzoeksproces wordt het
journalistieke product. Serieuze en zware onderwerpen worden via multimediale storytelling spannende en goed te verhapstukken narratieven.
Lees meer

IFrame

TwoFiveFifteen

TwoFiveFifteen is een verhaal opgeknipt in twee, vijf of vijftien minuten en onthoudt als slimme tool hoe een nieuwsconsument het liefst naar een verhaal kijkt. Alles draait om het gemak van de lezer, die krijgt het verhaal in zijn tijd, zoals hij het wil. Mediabedrijven, en dus journalisten,
krijgen een tool waarmee zij op een simpele manier, met weinig technische kennis hun verhalen kunnen verrijken en in het format van TwoFiveFifteen op hun site kunnen plaatsen. Zo ontstaat een nieuwe manier van online verhalen vertellen.
Lees meer

IFrame

De Focus

De Focus is een online kennisplatform waarop studenten en jonge academici hun onderzoek kunnen publiceren in de vorm van een kort en toegankelijk artikel voor een breed publiek. Op het online kennisplatform van De Focus wordt het aanbod van actueel onderzoek verbonden met de vraag naar vrij
verkrijgbare diepgaande artikelen. Door wetenschappers aan consumenten van het nieuws te koppelen, slaat De Focus een brug tussen wetenschap en maatschappij.
Lees meer

IFrame

Root Content

Root Content wil extra content aanbieden aan televisiekijkers. Niet alleen op Smart TV's, maar op alle platforms. Veel content die een tv-item verdiept, blijft liggen op televisieredacties, terwijl die informatie wel degelijk relevant is voor de kijker. Door redacties de mogelijkheid te bieden
om achtergrondinformatie aan te bieden op het scherm waarop de kijker programma's kijkt, kunnen redacties meer dan ooit het hele verhaal vertellen. Zo hoeft de kijker niet meer zelf op zoek, maar heeft deze betrouwbare achtergrondinformatie binnen handbereik.
Lees meer

IFrame

Volvox

Volvox is een online platform waarop waardevolle internetreacties op nieuwsartikelen worden verzameld. Interessante reacties worden vaak overschaduwd door een massa aan onzinnige reacties; de stem van reageerders wordt buiten de grenzen van de reageerruimte door niemand gehoord. Volvox lost
beide problemen in een klap op. Het filtert onzinnige commentaren weg, en brengt de interessantste bijdragen van uiteenlopende media samen op een platform. Zo opent Volvox een nieuw publiek gesprek. Over het nieuws, over de maatschappij en over hoe er tegenaan wordt gekeken. Zo biedt Volvox
overzicht en inzicht.
Lees meer

IFrame

Block's Journal

Block's Journal is een digitale journalistieke reisgids, die de reisinformatiebranche drastisch hoopt te vernieuwen. `Gewone' reisgidsen, neem de Lonely Planet, zijn achterhaald. De informatie die er in staat is niet actueel, weinig relevant voor de gemiddelde reiziger en ook nog eens saai
opgeschreven. Block's Journal gaat dat veranderen. Per toeristische stad biedt het tien artikelen waarin een plaatselijke bewoner centraal staat. Deze gaan over een hotspot, door de ogen van een local. Het zijn goed geschreven, gelaagde human-interestverhalen die vooral een andere,
journalistieke blik bieden op bekende plekken in een stad.
Lees meer

IFrame

Lees ook

* Met deze 16 teams begon The Challenge
* Bekijk hier het verslag van de finale van vorig jaar

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel