Coalitie van 4 vakorganisaties grondpersoneel doet uiterst voorstel ..


Coalitie van 4 vakorganisaties grondpersoneel doet uiterst voorstel aan KLM; Cao binnen handbereik.

Geplaatst op 13 maart 2015
[IMG]

De onderhandelingen voor een cao grondpersoneel zijn tot nieuw hoogtepunt gekomen. Na bijzonder veel gesprekken over proces en het overtuigen van de noodzaak te investeren in de onderneming KLM, hebben we samen met 3 collega vakorganisaties een voorstel gedaan voor een nieuwe cao. Dit voorstel
richt zich op het meewerken aan productiviteitsmaatregelen en verlagen van de kosten om KLM de gelegenheid te geven weer een winstgevende luchtvaartmaatschappij te worden. Met die winstgevende organisatie creeren we voor KLM-ers perspectief naar de toekomst en zekerheid van werkgelegenheid.

Het voorstel

Om KLM weer naar een niveau te krijgen waar sprake is van een zekere toekomst hebben we voorgesteld in de komende 18 maanden (vanaf 1-7-2015) opgeteld 4 vrije dagen in te leveren. Daarnaast zijn we ingegaan op het voorstel van KLM om de RSP en promotiestappen in MSG te relateren aan het
actuele maandsalaris in plaats van 100% RSP. Ook zullen we ons constructief opstellen als het gaat om meewerken aan een effectievere KLM met minder lagen in de organisatie (delayering). In deze cao is geen sprake van een structurele loonsverhoging.

Tegemoetkoming

In de periode van deze cao is geen sprake van gedwongen ontslag. Omdat te kunnen organiseren is een Vrijwillige vertrekregeling afgesproken. Deze regeling wordt gericht ingezet bij overcapaciteit binnen de KLM grondorganisatie. In deze regeling zit een financiele vergoeding van 1 maandsalaris
per gewerkt dienstjaar (max 24 maanden) met een bodem van EUR25.000,-. Ook hebben we afgesproken dat iemand op leeftijd 65 zijn / haar pensioen kan laten ingaan waarbij het eventuele AOW gat wordt aangevuld door KLM in een uitkering ineens.

Ook hebben we een loonparagraaf op de agenda staan. Hierover is nog het nodige huiswerk te doen. Wordt de uitkering eenmalig, in aandelen of misschien toch deels structureel met een extra investering op productiviteit. De antwoorden willen we de komende dagen uitwerken.

Tot slot heeft De Unie KLM vragen gesteld over de toekomst van de onderneming en het perspectief voor werknemers. Hoe gaat KLM haar management in staat stellen bureaucratie binnen de onderneming te elimineren? Op welke manier gaat KLM haar medewerkers in staat stellen innovatief te zijn en
flexibel te worden? Wat mogen we verwachten van de investeringen en op welke gebieden gaat KLM de komende periode hoeveel investeren? Welk rendement leveren de investeringen op en op welke wijze komt dit rendement terug naar werknemers in de vorm van een winstdelingsregeling. KLM heeft zich
gecommitteerd de antwoorden in een visiedocument uiterlijk 1 juli 2015 aan te leveren. Dit document is een van de basiselementen voor de discussie vanaf 2016.

Vervolg

De komende dagen/weken worden een aantal zaken nog verder uitgewerkt. Laat helder zijn dat we niet de vlag uithangen voor een cao akkoord waarin sprake is van inleveren dan wel versobering zoals dat nu het geval is. Duidelijk is voor ons wel dat we alles in het werk willen stellen jullie
werkgelegenheid zeker te stellen. Vanuit dat belang hebben we in deze onderhandeling ons voorstel samen met VHKP, NVLT en CNV gedaan. Zodra ook de laatste puntjes op de `i' staan zullen we jullie graan vragen over het geheel een mening te vormen. Er is dus nog geen akkoord, maar het ligt
binnen handbereik.

Voor meer informatie over dit bericht kun je contact opnemen met Swen Laarveld of
Joop Hofland

In de Media

BNR nieuwsradio

Informatie

Sectoren: Dienstverlening
Geplaatst in: Actueel Nieuws, De Unie in het nieuws