Vrijdag 13 maart Global March for Lions
Stichting SPOTS lanceert confronterend filmpje over knuffelfarms
Etten-Leur, 20150311 -- Vrijdag 13 maart, op de dag dat wereldwijd honderden mensen zich verzamelen in de Global March for Lions om aandacht te vragen voor het dier de leeuw, lanceert Stichting SPOTS in Nederland haar voorlichtingscampagne over knuffelfarms. Dat zijn plaatsen waar je als toerist of vrijwilliger kunt knuffelen en wandelen met roofdieren zoals de leeuw. In Zuid Afrika leven maar liefst 6000-8000 leeuwen die speciaal gefokt zijn voor de jacht. Voordat een kogel een einde maakt aan hun leven, worden deze dieren ingezet als knuffelobject. Dit is veelal onbekend bij menig toerist en vrijwilliger.
Middels een voorlichtingscampagne, afgetrapt tijdens de Global March for Lions, wil SPOTS meer bewustwording creëren over dit onderwerp. De aftrap wordt gegeven middels een confronterend filmpje, welke inzichtelijk maakt wat het trieste leven is van een ‘knuffel’ leeuw in Afrika. De voorlichtingscampagne eindigt op 4 oktober 2015. Op die dag organiseert SPOTS samen met enkele andere partijen de Global March for Lions, Elephants and Rhinos in Nederland. Alle drie deze dieren worden met uitsterven bedreigd.
De koning der dieren verworden tot commercieel handelsproduct
In Afrika worden jaarlijks honderden leeuwen gefokt met maar 1 doel: geld verdienen voor de fokkers. De jonge welp wordt eerst ingezet als knuffelwelp en wordt daarbij door honderden vrijwilligers en toeristen geknuffeld. Als hij te groot is geworden om mee te knuffelen, wordt de leeuw ingezet in wandelsafari's. Maar ook daar wordt hij op een gegeven moment te oud (gevaarlijk) voor. De leeuw gaat dan terug naar de fokker om hier in een hok te wachten tot een jager hem doodschiet in de beruchte canned hunting jacht. Dit is een specifieke vorm van jacht waarbij een jager van dichtbij een dier kan doodschieten omdat deze is opgesloten in een afgesloten ruimte. En dus niet kan vluchten. Voormalige knuffelwelpen zijn de perfecte dieren voor deze vorm van jacht omdat ze niet bang zijn voor mensen en dus gemakkelijk benaderbaar zijn. Via deze link is zo’n canned hunt te zien: https://www.youtube.com/watch?v=v2iLRxDMIWc (let op, schokkend filmpje).
De koning der dieren is gedegradeerd tot 'farming' product, iets dat ook wordt onderschreven door de South African Lion Breeders Association;
Quote Prof Pieter Potgieter, South African Lion Breeders Association,
We are not in conservation business, we are into farming with animals, lions primarily, like cattle or sheep. It's a commercial item.
Europa voert in vijf jaar ca. 1500 leeuwen trofeeën in
De meeste leeuwen trofeeën gaan naar de Verenigde Staten. Maar dan volgt Europa. De EU geeft aan dat er tussen 2008-2012, 1438 leeuwen trofeeën in Europa werden ingevoerd. Het merendeel kwam uit Zuid Afrika. In dit land worden leeuwen specifiek gefokt voor de canned hunting industrie. Spanje voert de lijst aan; vanuit dit land werden in deze periode, maar liefst 431 leeuwen trofeeën ingevoerd. Maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd. In ons land werden in deze periode 7 leeuwen trofeeën ingevoerd, aldus cijfers van de EU.
De leeuw doodgeknuffeld door argeloze toeristen en vrijwilligers
Jaarlijks bezoeken duizenden toeristen en vrijwilligers, ook vanuit Nederland, plaatsen waar ze kunnen wandelen en knuffelen met leeuwenwelpen. Vrijwilligers betalen gemiddeld € 600-€ 1000 per week om te kunnen werken op dit soort knuffelfarms. In de volste overtuiging dat ze bijdragen aan het behoud van het dier de leeuw. Ze zijn totaal onwetend dat achter de leuke selfies en unieke ervaring, een wereld van leed schuilgaat. En dat de door hun gekoesterde leeuwenwelp eindigt als een haardkleedje. Middels een voorlichtingscampagne, gelanceerd op de dag dat honderden mensen de straat op gaan in de Global March for Lions, wil Stichting SPOTS hier aandacht voor vragen.
De canned hunting industrie in Zuid Afrika floreert omdat ze heel veel geld verdient aan mensen die knuffelen met leeuwen. “Zonder vraag geen aanbod. Als mensen stoppen met knuffelen, is het niet langer rendabel om leeuwen te fokken. En kan aan deze vreselijke industrie een halt toe worden geroepen. Wat men niet weet, kan ook niet veranderd worden. Daarom is bekendheid over dit onderwerp zo belangrijk”, aldus Simone Eckhardt van Stichting SPOTS. Precies de redenen waarom SPOTS een speciale website over dit onderwerp heeft gelanceerd (www.knuffelfarms.nl) en vrijdag 13 maart de aftrap geeft voor de voorlichtingscampagne over knuffelfarms en de ernstig bedreigde leeuw. Dat doet ze middels een voorlichtingsfilmpje welke in beeld brengt wat het leven van een knuffelwelp inhoudt. Via deze link is het filmpje te zien, https://www.youtube.com/watch?v=nRxORbW4xbI&feature=youtu.be en de Nederlandstalige versie https://www.youtube.com/watch?v=SCQ9kitgTy8
De voorlichtingscampagne eindigt op 4 oktober 2015. Op die dag organiseert SPOTS samen met enkele andere partijen, de Global March for Lions, Elephants and Rhinos. Alle drie deze dieren worden met uitsterven bedreigd. De aantallen leeuwen zijn in de afgelopen jaren met meer dan 80% afgenomen tot een geschat aantal van ongeveer 20.000 tot maximaal 34.000. Honderd jaar geleden waren dat er nog meer dan 200.000. In nog maar zeven landen leven vitale leeuwen populaties. Het is vijf voor twaalf voor de leeuw.
De Global March for Lions
De Global March for Lions wordt op vrijdag 13 maart gelopen in diverse steden waaronder Melbourne, Sydney, Toronto, Cairo, Hyderabad, Madrid, Rome, Kaapstad, Durban, Grahamstown, Johannesburg, Londen, Columbus Ohio, Denver, Los Angeles en Phoenix. Tijdens deze mars wordt aandacht wereldwijd aandacht gevraagd voor knuffelfarms en canned hunting.
In Nederland wordt er geen March georganiseerd op 13 maart maar wel op 4 oktober 2015. Op die dag wordt aandacht gevraagd voor drie iconische dieren die met uitsterven worden bedreigd: de leeuw, olifant en neushoorn.
Stichting SPOTS