ILT publiceert de Staat van de Veiligheid in de leefomgeving en transport 2014
Nieuwsbericht | 12-03-2015
Nederland blijft een veilig land op het gebied van verkeer en vervoer. Het aantal (dodelijke) ongevallen is in 2013 verder afgenomen. Dat neemt niet weg dat er aandachtspunten zijn. Dat blijkt uit de Staat van de Veiligheid. Dit jaar zijn in de Staat, naast de transportveiligheid, ook aspecten rondom de leefomgeving meegenomen. Daarnaast is voor een meer beeldende presentatie gekozen.
De Staat van de Veiligheid geeft aan de hand van cijfers en feiten de veiligheid weer op verschillende werkterreinen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit is de Staat vanuit het perspectief van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Binnen de transportdomeinen komt de veiligheid van de modaliteiten zee- en binnenvaart, luchtvaart, spoor en weg aan de orde. Onderwerpen die onder leefomgeving aan bod komen zijn onder andere asbest, lucht- en bodemkwaliteit, veiligheid van dijken en productieomgeving.
Nederland is een van de veiligste landen om in te reizen. Per miljoen treinkilometers bijvoorbeeld zijn er minder dodelijke ongelukken dan in het buitenland. Terwijl het aantal `treinbewegingen' toeneemt. Ook de veiligheid van het ondergronds transport van gevaarlijke stoffen is verbeterd. Veruit de meeste incidenten bij ondergronds transport van gevaarlijke stoffen - met name aardgas en brandbare vloeistoffen - komt door of tijdens graafwerkzaamheden.
In de Staat van de Veiligheid is er onder andere aandacht voor de naleving rondom asbest, luchtverontreiniging en productveiligheid. Monitoring van de hele productieketen - van ontwerp tot afval - is noodzakelijk, vanwege vele productieprocessen met gevaarlijke, chemische stoffen. Minimaal gebruik hiervan, juiste etiketten op producten en correct afvoer van afgedankte apparatuur zijn enkele voorbeelden waar de ILT op toeziet.
De Staat kan een stimulans zijn voor de betrokken partijen om uiteindelijk te komen tot een veilig werk- en leefomgeving en ontlasting van het milieu.