"Een gaaf podium om de provinciale praktijk te laten zien"
"Een gaaf podium om de provinciale praktijk te laten zien"
12 maart 2015
"We laten zien hoe groot de creativiteit van de provincies is. Waarom onderneemt een provincie actie? Hoe pakt de provincie dat vandaag de dag aan en hoe geven ze de samenwerking met anderen vorm?" Dat is volgens Job Leene de kern van het in beeld brengen van een twintigtal provinciale succesprojecten op www.kompas2020.nl. "In de samenwerking met de provincies riepen wij `alles is mogelijk'. Dat heeft geleid tot gevarieerde, creatieve input en provincies die het zien als een gaaf podium om zichzelf in de aanloop naar de Statenverkiezingen te presenteren aan de kiezer." Job Leene van communicatiebureau Leene Communicatie heeft samen met zijn collega's, onder wie Peter van Apeldoorn, de afgelopen maanden in opdracht van het IPO en in samenwerking met de provincies gewerkt aan de vernieuwende website www.kompas2020.nl
"Kompas2020, de leidraad voor het doen en laten van de provincies, is een nieuw verhaal. Dat vroeg gewoon om een nieuwe manier van presenteren. Vorm en inhoud moeten elkaar versterken. Het is immers het verhaal van de toekomst. Alleen al de manier van presenteren laat zien dat de provincies bij de tijd zijn", vertelt Leene. "We hebben de lat voor onszelf hoog gelegd. Het resultaat moest echt tot de verbeelding spreken", vult Van Apeldoorn aan. "We hebben het nieuwe instrument van `online longreads' als uitgangspunt genomen. Dat betekent dat je elk verhaal niet alleen in woorden, maar ook in video's, animaties en foto's vertelt. Het mooie van de provinciale praktijk is dat die cases vaak goed te vertellen en in beeld te brengen zijn. Vaak gaat het om heel concrete zaken immers, zoals natuur, ruimtelijke ontwikkeling of energie."
Leene benadrukt dat "de inhoud leidend is, en daarom de combinatie met een unieke manier van presenteren zo mooi is geworden". Het avontuur in de nieuwe website, waarin diverse provinciale succesprojecten in kaart zijn gebracht ter illustratie van de toekomstgerichte aanpak van de provincies, zat ook in een combinatie van de techniek en de samenwerking met de provincies. "Het leek ons leuk als de lezer af en toe verrast wordt, bijvoorbeeld doordat filmpjes spontaan gaan spelen of dat wat eerst een foto lijkt, ineens begint te bewegen. Verkeer op de snelweg rijdt echt, en een beeld van duinen komt tot leven doordat de wind door de halmen waait." zegt Leene.
Van Apeldoorn geeft aan dat de technische uitdaging steeds groter werd. "Onderweg stuitten we regelmatig op uitdagingen. Dan wilden we iets waarvan we niet wisten of het technisch kon. In samenspraak met de programmeurs gingen we op zoek naar de mogelijkheden. We gingen van een `longread' naar zeven parallelle `longreads', naar uiteindelijk twintig. Daar was de techniek in eerste instantie niet op berekend, zodat we alles moesten overzetten op een ander platform". Leene: "Lastig was ook om provincies uit te leggen wat we aan het maken waren. Men vroeg ons dan om een voorbeeld te sturen, maar dat kon niet omdat deze manier van presenteren zo nieuw is. Maar men vond het wel leuk te horen dat in principe alles kon: van animaties en filmpjes tot foto's en tekeningen. Soms was er te weinig materiaal beschikbaar, dus diverse video's hebben we zelf opgenomen. Gedeputeerden werkten er graag aan mee, al was het wel eens zoeken naar een gaatje in de agenda's.".
Van Apeldoorn legt uit hoe je als bezoeker kompas2020.nl binnenkomt. "Je start met een animatie van twee minuten die het verhaal van KOMPAS2020 vertelt. Van daaruit ga je naar de kaart van Nederland en kun je kiezen voor de maatschappelijke opgaves gerelateerd aan de kerntaken van de provincie. Afhankelijk van je persoonlijke interesse kies je welk praktijkvoorbeeld je wilt bezoeken. Het gaat om lezen en beleven!" Leene vult aan dat er "bewust gekozen is voor een thematische houvast, zo weinig mogelijk beleidsmatig en zo veel mogelijk in voor iedereen begrijpelijke taal. Onderwerpen als natuur, cultuur of bereikbaarheid zijn concreter dan bestuur of economie. Die thema's ook tot de verbeelding laten spreken was de grote uitdaging. Dat laat de site zien".
Alle praktijkvoorbeelden zijn in goed overleg en in goede samenwerking met de provincies tot stand gekomen. "Natuurlijk draaiden de molens in provincieland ook wel eens op standje bureaucratie, was een aanvankelijke contactpersoon ineens op vakantie of vertrokken naar een andere baan. Voor we de juiste mensen te pakken hadden moesten we ons verhaal vaak een paar keer vertellen", geeft Leene toe. "Soms liepen we ook tegen politieke gevoeligheden aan, of werden we achterhaald door de actualiteit. Maar we hanteerden een pragmatische en flexibele aanpak waardoor een hele fijne sfeer ontstond. Dat bleek ook uit de bereidheid beeldmateriaal te zoeken en snel teksten mee te lezen en te controleren op feitelijke onjuistheden."
De website is op 26 januari door de twaalf Commissarissen van de Koning gelanceerd bij de opening van het Huis van de Provincies in Den Haag. Op de vraag "wat doet uw provincie?" in de aanloop naar de Statenverkiezingen op 18 maart wordt verwezen naar www.kompas2020.nl Na 18 maart valt de website zeker niet stil! Er wordt al hard gewerkt aan het in beeld brengen van nieuwe succesprojecten van de provincies, ook in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Want in de praktijk is inderdaad gebleken: alles is mogelijk!