Huidige omleidingsroute landbouwverkeer Borgbrug meest veilige optie

Omleiden via oostelijke ringweg door wegbeheerders niet veilig bevonden

11-03-2015 | Rijkswaterstaat Noord-Nederland | persbericht

Wegbeheerders Rijkswaterstaat en gemeente Groningen en de politie houden vast aan de ingestelde omleidingsroute voor het agrarisch verkeer in verband met de gestremde Borgbrug.

Op verzoek van de agrarische sector hebben de wegbeheerders en politie gekeken of het verantwoord is om het agrarisch verkeer om te leiden via de oostelijke ringweg Groningen. Het omleiden via de ring blijkt niet verantwoord. De huidige route via de Oostersluis is toch de meest veilige optie.

Agrariers in de omgeving zijn ontevreden over de lange omleidingsroute voor landbouwverkeer. Zij moeten nu via de Oostersluis en door de stad rijden met extra reistijd tot gevolg. De agrariers stelden voor om de op- en afritten van de N46 te gebruiken om zo de route met 20 minuten in te korten.

Snelheidsverschillen en onveilige situaties

Het omleiden via de weefvakken op de ringweg is vanuit verkeersveiligheid niet mogelijk. De op- en afritten op deze brug worden veel gebruikt en de snelheidsverschillen tussen het landbouwverkeer en het reguliere verkeer zijn te groot en zorgen dan voor verkeersonveilige situaties. Bovendien past landbouwverkeer op een autoweg niet in het verwachtingspatroon van de weggebruiker met mogelijk schrikreacties en gevaarlijke situaties tot gevolg.

De enige veilige omleiding over de ringweg is door de afritten naar de N360 vanuit het zuiden en de Driebond vanuit het noorden af te sluiten voor autoverkeer dat vanaf de Ring Oost wil afslaan. Dit heeft echter een te groot negatief effect op de N360. Enkele duizenden weggebruikers moeten dan dagelijks worden omgeleid waardoor de druk op de N360 te groot wordt. De kruispunten in de N360 bij de op- en afritten met de Ring Oost kunnen het verkeer dan niet meer verwerken. Dit is voor de wegbeheerders en politie dan ook geen haalbare optie.

Alternatieve maatregelen onderzocht

De wegbeheerders en politie hebben ook gekeken naar andere maatregelen, zoals het terugbrengen van de maximale snelheid op dit gedeelte van de Ring Oost, in combinatie met ondersteunende informatieverstrekking langs de ringweg en het uitsluiten van agrarisch verkeer op de op- en afritten tijdens spitsperioden. Echter het terugbrengen van de snelheid is voor de politie niet handhaafbaar, doordat hier geen aantoonbare wegwerkzaamheden plaatsvinden. Zonder terugbrengen van de maximumsnelheid is het veilig toelaten van agrarisch verkeer op de ring niet mogelijk. Ook wettelijk is landbouwverkeer op een autoweg niet toegestaan.

Naast deze maatregelen is de inzet van een veerpont voor het agrarisch verkeer onderzocht. Hiervoor moeten echter speciale voorzieningen worden aangelegd en diverse maatregelen worden getroffen. Dit is op korte termijn niet realiseerbaar en gaat bovendien gepaard met zeer hoge kosten.

Omvang problematiek

Brancheorganisaties CUMELA en LTO hebben een inschatting gemaakt van de grootte van het omrijd probleem van de agrarische sector. Daaruit is gebleken dat het probleem met name de loonwerkers treft die daardoor moeten omrijden. Door CUMELA is ingeschat dat dit om gemiddeld 20 tractorbewegingen per dag gaat (10 keer heen en 10 keer terug). Agrariers maken minder veelvuldig de betreffende oversteek.

Huidige omleiding meest veilige optie

Alles in ogenschouw nemend, blijft voor de wegbeheerders en de politie de huidige omleidingsroute als meest veilige optie over. Deze route gaat niet door bewoond gebied, heeft lage onderlinge snelheidsverschillen en het fietsverkeer is er met fietspaden van het gewone verkeer gescheiden. Daarnaast gebeurt oversteken meestal bij een rotonde of met verkeerslichten. Deze route is geschikt voor landbouwverkeer en landbouwverkeer past hier ook binnen het verwachtingspatroon van de andere weggebruikers.