Derde Spoor: werken aan spoor Betuweroute-Oberhausen
11 maart 2015
De Betuweroute krijgt een betere aansluiting op het Duitse spoornetwerk. De spoorlijn tussen Zevenaar en Oberhausen (Duitsland) wordt uitgebreid met een derde spoor. Hierdoor kunnen meer treinen gaan rijden. De bouw in Duitsland start in 2016 en het derde spoor zal in 2022 klaar zijn. In 2015
vinden er al voorbereidende werkzaamheden plaats in Nederland. Deze hebben ook consequenties voor het gebruik van de IJssellijn, die langs de dorpen Leuvenheim en Brummen loopt.
Meer goederentreinen op Betuweroute verwacht
Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid. Naar verwachting zal dit aantal de komende jaren blijven stijgen. De eerste terminals op de Tweede Maasvlakte zijn sinds 2014 in bedrijf. Dit zorgt voor een groei van het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven. De
Havenspoorlijn en de Betuweroute zijn op deze groei voorbereid. Om de verwachte toename in goede banen te leiden is ook in Duitsland meer capaciteit nodig. Door het derde spoor kunnen vervoerders meer goederentreinen inzetten op de Europese spoorlijnen voor het goederenvervoer. Ook het
internationale spoorwegverkeer op de belangrijke Europese goederenroute Rotterdam - Genua verbetert hiermee.
Werkzaamheden bouw derde spoor Betuweroute
Volgens de planning in Duitsland zijn er eerst een half jaar lang werkzaamheden in 2016. Daarna zijn er werkzaamheden vanaf november 2016 tot aan de oplevering in 2022. Dit gebeurt volgens een ritme van 1 week intensieve werkzaamheden en vervolgens 3 weken geen werkzaamheden.
Omleidingen tijdens bouw derde spoor
Om de werkzaamheden voor het derde spoor te kunnen uitvoeren, zijn buitendienststellingen nodig. In 2016 is een half jaar lang een spoor beschikbaar is in plaats van twee. Van 2017 tot en met 2022 is dit ook een week per maand het geval. Het treinverkeer in beide richtingen moet in die
periodes dus samen een spoor delen. Hierdoor kunnen er minder treinen gebruik maken van de Betuweroute. In 2015 worden al een aantal voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd waarvoor omleidingen nodig zijn.
Aanpassing treinverkeer tijdens werkzaamheden Betuweroute
Hoe kan het goederenvervoer per spoor zo goed mogelijk blijven rijden tijdens de werkzaamheden? Een stuurgroep van betrokken partijen moest die vraag beantwoorden. Dat leidde tot maatregelen die de overlast zo veel mogelijk beperken voor omwonenden en voor het spoorverkeer. Uitgangspunt
daarbij is dat het spoorgoederenvervoer binnen de wettelijke kaders van geluid en externe veiligheid blijft.
Meer weten?
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en ProRail werken samen in dit project. heeft u vragen over de aanleiding, achtergrond of het doel van het project? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via 1400 (lokaal tarief) of via http://www.rijksoverheid.nl/contact. Vragen over
het spoor? Neem dan contact op ProRail Publiekscontacten via tel. 0800 - 776 72 45 (gratis) of www.prorail.nl.
Achtergronddocumenten:
- Folder over het Derde Spoor
- Overzicht planning werkzaamheden
- Meest gestelde vragen