Coevorden werkt aan... technische talenten


woensdag 11 maart 2015

* [IMG]

Wim van der Veen (63) uit Coevorden is vrijwilliger bij TechniekTalent.nu en zo'n 24 uur per week in touw als techniekcoach basisonderwijs. Techniekcoaches begeleiden basisscholen bij het ontwikkelen en invoeren van techniekonderwijs.

Populairder dan Sinterklaas

"We worden enorm goed ontvangen op scholen, we zijn bijna populairder dan Sinterklaas", grijnst Wim. "Kinderen zijn nieuwsgierig en vinden techniek fantastisch, waarbij opvalt dat meisjes over het algemeen leergieriger zijn dan jongens. Het zijn de leerkrachten die soms een duwtje nodig
hebben. In hun opleiding hebben ze het vak techniek vaak niet gehad, ze denken daarom al gauw: ik kan nog geen stekker repareren, hoe kan ik dan technieklessen gaan geven? Het is onderdeel van onze taak als techniekcoach om docenten ook enthousiast te maken, zodat ze de technische talentjes op
hun school kunnen herkennen."

Techniekpact

Er dreigt een tekort aan technisch personeel. Daarom heeft het Rijk een zogenaamd Techniekpact gesloten. Daarin staan concrete afspraken tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid om de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector te verbeteren en daarmee het tekort aan
technisch personeel terug te dringen. Techniekcoaches spelen daarbij een belangrijke rol.

Auto op water

"Voorheen stonden we zelf voor de klas", aldus Wim. "Dat was de variant techniekcoach 1.0. Nu zijn we techniekcoach 2.0 en richten we ons meer op het begeleiden van directies en leerkrachten bij het verankeren van techniek in het onderwijsprogramma. Erg leuk werk, dat ik met plezier doe.
Hoewel ik er ook altijd van heb genoten om zelf met de leerlingen aan de slag te gaan. Dan stelde ik ze bijvoorbeeld de vraag: hoe zou jij het aanpakken om een auto op water te laten rijden? Of ik nam ze mee naar een garage om ze te laten zien hoeveel techniek er onder een auto zit. Opvallend
vond ik dat de jongens bij een opdracht voor direct succes gaan, meisjes gingen eerst in overleg om tot een oplossing te komen."

Techniek is overal

"Technieklessen hoeven niet duur te zijn", vervolgt Wim, "voor een tientje koop je tegenwoordig al lesmateriaal waar je lekker mee aan de slag kunt. En techniek is overal om ons heen, die kun je ook gratis bekijken. Ik liet bijvoorbeeld mijn leerlingen een muurtje metselen van kleine blokjes
met cement van zelfrijzend bakmeel. Die metselden ze dan recht boven elkaar. Dat levert natuurlijk geen stevige muur op. Dus nam ik ze daarna mee naar buiten en liet ze een tekening maken van de muur van de school. Op die manier ontdekten ze dat stenen om en om metselen veel steviger is. Als
je de fantasie van de kinderen prikkelt, heb je hun volle aandacht."

Afgelopen januari stond Wim met collega's op de Nationale Onderwijstentoonstelling om techniekonderwijs te promoten. "We hadden over belangstelling niet te klagen! Het dringt steeds meer door dat techniek een belangrijke plaats moet innemen in het onderwijs. Dat blijkt ook wel uit het feit dat
inmiddels 80% van de scholen zich heeft aangesloten bij het Techniekpact."

Steeds meer meisjes

Gelukkig zijn ook steeds meer meisjes geinteresseerd in techniek. Ieder jaar wordt er een zogenaamde Girlsday georganiseerd door VHTO. Dat is het expertisebureau in Nederland op het gebied van meisjes en beta, techniek en ICT. Meisjes kunnen die dag deelnemen aan interessante activiteiten die
speciaal voor hen worden georganiseerd en maken kennis met de beta/technische werkzaamheden in de dagelijkse beroepspraktijk. Er is altijd veel belangstelling voor die dag."

Onder de vloer verdien je meer

Wim vind het belangrijk dat docenten de technische talentjes in hun klas eruit pikken. "In overleg met de ouders van zo'n talentje kunnen ze hem of haar dan stimuleren om later een studie in de techniek te gaan volgen. Want geloof me, we hebben in de toekomst technisch geschoolde mensen hard
nodig. Ik zeg het altijd zo: onder de vloer verdien je straks meer dan met een stropdas voor!"