`Behoefte aan diepte-interviews is groter dan aanbod op tv'
INTERVIEWplus biedt on-demand 11 unieke interviewprogramma's
Ik ben fan
On-demand interviewkanaal INTERVIEWplus wil iets toevoegen aan het beperkte aanbod aan diepte-interviews op de Publieke Omroep. Tien gerenommeerde interviewers gaan ieder hun eigen programma maken, met persoonlijke signatuur, en daarnaast een gezamenlijk programma. Ook interactie met de
abonnees, die ze werven via crowdfunding, staat hoog in het vaandel. `Daar staat de `Plus' voor!'
Door: Jolien Scholte
* Tag personen
[USEMAP]
interviewplus
Jeroen van Leeuwen, zelfstandig eindredacteur en producent, wilde graag een interviewserie maken. Hij was enthousiast, had een goed concept uitgedacht en er geld in gestoken. Maar het geheel strandde toen hij naar de publieke omroep ging: het bleek te lastig om te plaatsen. "Ik heb zelf voor
de publieke omroep gewerkt en weet dat er maar beperkt plekken zijn, dus in die zin heb ik er wel begrip voor. Al baal je natuurlijk wel. Maar toen dacht ik: we leven in een tijd waarin je het ook gewoon zelf kan uitbrengen. Dat was de oorsprong van INTERVIEWplus."
Mengelmoes van interessante mensen
Een on-demand en online interviewkanaal: dat moet INTERVIEWplus worden. Het idee kwam volgens Van Leeuwen voort uit eigen enthousiasme, en het gevoel dat anderen het ook leuk vinden. "Toen ben ik interviewers gaan benaderen. Ik wilde dat elke interviewer een ander programma zou maken, dat
dicht bij hun eigen persoon lag. Daar kreeg ik, logisch misschien, ontzettend enthousiaste reacties op." Van Leeuwen legde naar eigen zeggen vrij intuitief een lijst aan met mensen die hij graag als interviewers wilde. "Ik wilde mensen met passie, energie, en die niet al te gebonden zijn aan
een werkgever." Ook was het niet de bedoeling dat er alleen maar journalistieke zwaargewichten op de uiteindelijke lijst zouden staan. "Mijn doel was een mengelmoes van interessante mensen, met verschillende achtergronden."
INTERVIEWplus
INTERVIEWplus
'Iets toevoegen aan wat er al is'
Dat lijkt gelukt. De tien interviewers die zich aan INTERVIEWplus hebben verbonden zijn: Leon Verdonschot, Susan Smit, Linda Hakeboom, Clairy Polak, Jan Jaap van der Wal, Paul van Liempt, Jan Douwe Kroeske, Klaas Drupsteen, Frenk van der Linde en Zarayda Groenhart. De groep is inmiddels een
paar keer bij elkaar geweest, en volgens Van Leeuwen klikt het goed. "Dat is heel bijzonder om te zien, dat het gewoon klopt."
Van Leeuwen deed een marktonderzoek, waaruit bleek dat er vraag was naar een concept als INTERVIEWplus. "De Publieke Omroep heeft wel 24 uur met, Zomergasten en Kijken in de ziel. Het is niet dat er niets is. Maar uit het onderzoek bleek dat de behoefte bij het publiek groter is dan het aanbod
aan diepte-interviews op tv."
Hij wil met INTERVIEWplus iets heel nieuws neerzetten. "Ik wil echt iets toevoegen aan wat er al is, daar staat die `plus' ook voor. Naast het gezamenlijke programma maken tien interviewers straks allemaal een eigen programmaserie, met een duidelijke signatuur. "Dat je als kijker weet: daar
gaat het over. Zo gaat Leon Verdonschot bijvoorbeeld een serie maken over dwarse denkers. Op tv zie je vaak in de cultuur, kunst en economie mensen die de algemene gedachtegang volgen, maar juist mensen die daar haaks op denken zijn interessant. En Susan Smit gaat een serie maken waarin ze
schrijvers interviewt. Zij is zelf schrijver, en kent dus goed de valkuilen. Clairy Polak gaat de vraag: `Hoe werkt de Tweede Kamer' beantwoorden door 150 Kamerleden te portretteren."
Los van de signatuur van de verschillende interview-series, wil INTERVIEWplus ook op een andere manier vernieuwen. Dat het een online kanaal is en geen tv-programma biedt kansen die benut moeten worden. "Televisie is heel erg eenrichtingsverkeer", legt Van Leeuwen uit. "Maar wij willen de
mensen die het mede mogelijk maken veel meer centraal stellen."
Interactie met abonnees
De leden kunnen bijvoorbeeld aanwezig zijn bij de opnames van de programma's, maar ze kunnen ook voorafgaand aan een interview dingen meegeven aan de interviewer. "We willen community's bouwen rondom de programma's, en er bijvoorbeeld ook discussies omheen organiseren. Klaas Drupsteen gaat een
programma over zelfmoord maken. Je kunt je voorstellen dat dat nogal wat discussie oproept." Op die manier wil Van Leeuwen de leden meer geven dan de interviews alleen.
Die leden wil hij gaan werven binnen een heel brede doelgroep. Simpelweg, mensen die houden van het verdiepende gesprek. "Jan Douwe Kroeske gaat met 10 verschillende dj's het theater in, en dat trekt weer een hele andere doelgroep aan dan de andere programma's. Ik denk dat het in het algemeen
wel gaat om Nederlanders die een krant hebben en naar de publieke omroep kijken. Mensen zo tussen de 30 en 60."
Ambitieus doel
Het is de bedoeling dat die doelgroep lid wordt op basis van crowdfunding. Op de manier hoe de Correspondent het ook heeft gedaan. Voor 48 euro per jaar, 4 euro per maand, word je lid van INTERVIEWplus. Het doel voor het aantal leden is bijzonder ambitieus: 20.000. "Dan kunnen we van elk
programma 10 afleveringen maken", legt Van Leeuwen uit. INTERVIEWplus start echter al bij 2.000 abonnees, met van elke serie een aflevering. "We zeggen dan ook tegen de leden: hoe meer mensen, hoe meer content. Dus hopelijk verspreidt het zich zo verder!"
Voor een aantal programma's is inmiddels al wat redactie gedaan. Van Leeuwen denkt dat er drie tot vier maanden nodig zijn om de eerste serie te maken. "Dus ik denk dat we na de zomer starten. En dan gaan we dus een jaar lang series uitserveren, als alles mee zit." Hij is positief gestemd,
want iedereen gaat ervoor. "Als we dat enthousiasme kunnen overbrengen komt het helemaal goed. Of we de 20.000 halen dat weet ik echt niet, maar of we kunnen gaan beginnen en dus de 2.000 halen, daar twijfel ik eigenlijk niet over. Zeg, zou jij lid willen worden?" (dat kan hier)
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek stelt een subsidie van maximaal EUR45.000 beschikbaar aan INTERVIEWplus voor de opzet van het platform.
Bijdragen
[IMG]Jolien Scholte, [IMG]Pieter Rebel