Jonge verzekeraars met enthousiasme richting toekomst
Een zaal vol jonge verzekeraars. Gaan zij het dan echt doen: veranderen? "Nee", zegt er een vrij nuchter. "Tuurlijk komen er nieuwe dingen uit een jonge generatie, maar iedere generatie kent koplopers." Niets nieuws dus. Of toch? Er hangt namelijk wel iets bijzonders in de lucht tijdens de
Jonge Verzekeraars-bijeenkomst van het Verbond. Of zou het door de prijsuitreiking van Project Sherlock komen ...
Algemeen directeur Richard Weurding is in ieder geval blij met de energieke en enthousiaste sfeer in de zaal. "Bedoeling vandaag is dat we samen nadenken over vernieuwing. En vooral ook hoe we elkaar kunnen helpen en inspireren. Wat je zelf kunt doen en hoe het Verbond daarbij kan helpen. Laat
je dus horen en inspireren!"
Twee winnaars
Dat inspireren moet in ieder geval lukken: de deelnemers aan Project Sherlock - waarbij verzekeraars hebben laten zien hoe zij de klant centraal stellen - krijgen de kans hun inzending te pitchen voor juryleden Weurding, Marieke van Zuien (BNP Paribas Cardif) en Stephan Fellinger en Joost
Schrage (De Zaak van Vertrouwen). Hoewel het project `slechts' zeven inzendingen opleverde, kiest de jury voor twee winnaars: zowel Centraal Beheer - die voor de spullenuitleenverzekering de samenwerking opzocht met Peerby - als Nationale-Nederlanden - met het care-netwerk waarbij klanten
elkaar helpen - gaat er met de winst vandoor. Weurding: "Heel innovatief, twee winnaars: innovatie doe je samen, dus wie weet wat het gezamenlijke etentje, een van de prijzen, nog meer oplevert!"
Richt je op schaarste
Maar deze middag biedt daarvoor ook nog volop kansen. Fellinger brengt het gesprek op gang. "De klant centraal klinkt mooi, maar wat is het eigenlijk? Je moet eerst weten wat de klant wil. En in onze wereld van overvloed, moeten we volgens mij juist stilstaan bij wat schaars is. Daar kun je
namelijk een rol spelen in het leven van de klant." Volgens hem zijn dat tijd, aandacht en vertrouwen. Verzekeraars kunnen hier veel beter op inspelen. "Als de KLM snel kan reageren, waarom doet een verzekeraar er dan veertien dagen over? Waarom krijg ik mijn autoverzekering niet in een mooie
verpakking, het is toch een speciaal product? Waarom wordt de offerte dan niet als een relevant contactmoment gebruikt, om de relatie met mij te versterken? En hoe kan het dat we een partij als Google meer vertrouwen dan onze eigen partner?"
Mensen bij elkaar brengen, lijkt het devies voor de toekomst. "Faciliterend zijn in het leven van mensen." Even wat anders dus, maar "wil je innoveren, dan moet je uit je comfortzone treden."
Samenwerking opzoeken
Tijdens de discussie onder leiding van Joost Schrage blijkt al snel dat de jonge verzekeraars het daar volledig mee eens zijn, maar "de klant gaat voor de echte verandering zorgen, de sector niet". Toch verwachten de aanwezigen dat de sector daar wel de gevolgen van gaat ondervinden. Maar dat
is helemaal niet erg. "Laat die disruptieve partijen maar komen, dan kunnen we het samen gaan doen." Een ander: "Wij willen bestaansrecht blijven houden, maar dat is ons probleem." Grootste vraag van de middag: wat kun jij daar als nieuwe generatie verzekeraar nu aan doen? Ideeen genoeg, maar
bottom-line blijft: werk samen. Met de nieuwe partijen, maar ook met elkaar. Project Sherlock was hiervoor een goed begin, alleen al om het gesprek te starten. Vervolg komt er dus zeker. Hoe? Dat gaan we samen bedenken. De eerste ingredienten zijn er in overvloed: energie en enthousiasme!
DSC_1334_conv_ErikJansenFotografie.jpg_DSC6721_conv_ErikJansenFotografie.jpg
DSC_1262_conv_ErikJansenFotografie.jpg DSC_1120_conv_ErikJansenFotografie.jpg