Stijgende volumes zorgen voor omzetgroei zakelijke dienstverleners

Nieuwsberichten 09 maart 2015

Stijgende volumes zorgen voor omzetgroei zakelijke dienstverleners:

* Omzetgroei: volumes stijgen, tarieven blijven gelijk.

* Schaalverkleining zorgt voor extra druk op tarieven.

* Nieuwe business modellen veelal nog in ontwikkelingsfase.

Omzetgroei loopt per branche sterk uiteen

De economische groei van 2014 heeft geleid tot fors hogere afname van zakelijke diensten. De omzet van de gehele sector steeg in 2014 met bijna 4 procent. Dit is de hoogste groei sinds de recessie in 2009. De omzetgroei in de verschillende branches liep echter wel sterk uiteen. De toename werd voornamelijk door stijgende volumes gedragen, de tarieven stegen nauwelijks. De stijgende volumes waren vooral zichtbaar bij de onroerend-goedpraktijk van de notaris. Vorig jaar werden er namelijk weer meer bestaande woningen gekocht. Ook voor uitzendbureaus keerde het tij in 2014; er konden meer uitzenduren worden afgezet en de omzet werd flink verhoogd. Andere branches hebben te maken met dalende volumes, maar met tarieven die goed stand houden. Zoals de schoonmaak- en beveiligingsbedrijven die te maken hadden met de effecten van het-nieuwe-werken; meer thuis werken betekent minder schoonmaken en beveiligen. ABN AMRO verwacht dat de stijging van 2014 doorzet en gaat uit van een omzetgroei voor de gehele zakelijke dienstverlening van gemiddeld 4,5 procent voor de komende twee jaar.

Versnippering oefent extra druk op prijzen uit

Naast een kritischer wordende klant wordt de druk op tarieven volgens ABN AMRO ook veroorzaakt door de toenemende schaalverkleining. Tussen 2007 en 2014 nam het aantal ZZP*ers met bijna 90 procent toe, terwijl het aantal bedrijven met minstens twee werkzame personen met slechts 10 procent steeg. Inmiddels bestaat bijna 85 procent van de bedrijven in de zakelijke dienstverlening uit ZZP*ers. De versnippering verschilt per branche. ABN AMRO stelt vast dat de organisatieadviesbureaus en accountancy het meest versnipperd zijn en de uitzendbranche en deurwaarders het minst. De sterke groei van het aantal ZZP*ers leidde er toe dat de concurrentie om kleinere opdrachten sterk is toegenomen en heeft geleid tot een grotere prijsdruk.

Nieuwe verdienmodellen nog in ontwikkelingsfase

Dienstverleners proberen met nieuwe business modellen structurele knelpunten het hoofd te bieden. Om de omzet veilig te stellen, bieden ze bijvoorbeeld goedkope standaarddiensten aan via online kanalen. Zo hopen ze klanten aan te trekken die wellicht ook complexere producten gaan afnemen. In meerdere branches werken bedrijven volgens ABN AMRO toe naar een partnership met klanten. Zij zetten hun deskundigheid dan in om problemen van klanten op te lossen, zoals beveiligingsbedrijven die zich richten op het vergroten van de bedrijfscontinuteit van hun klanten. ABN AMRO benadrukt dat veel nieuwe business-modellen zich in de ontwikkelingsfase bevinden en zich nog moeten bewijzen. Dit betekent dat het enige tijd duurt voordat deze verdienmodellen de omzetontwikkeling een impuls zullen geven.