NVB: meer kinderen moeten op school leren omgaan met geld
Gepubliceerd op 09 maart 2015
Verreweg de meeste kinderen (95%) leren van hun ouders hoe ze om moeten gaan met geld. Dat blijkt uit een enquete die de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) liet uitvoeren onder 266 kinderen in de leeftijd van 10 t/m 12 jaar.
Veel minder leerlingen (30%) zegt hierover op school iets te leren. De NVB vindt dit een gemiste kans omdat financiele kennis steeds belangrijker wordt en wil daarom dat financiele educatie een vast onderdeel wordt van het lesprogramma.
Sparen
Het belangrijkste middel om te leren omgaan met geld is zakgeld. Kinderen geven aan dat ze hiermee leren om geduld te hebben en te sparen voor iets groters. Bijna 90 % heeft een spaardoel varierend van een boek of telefoonhoesje tot een brommer of een paard. Computergames en een telefoon of
tablet worden het vaakst genoemd als spaardoel en bijna de helft van de kinderen zeggen te sparen voor later. Overigens blijkt dat veel ouders het effect van leren met zakgeld weer teniet doen. Twee derde van de kinderen geeft aan: Als ik iets echt graag wil, krijg ik het meestal toch wel van
mijn ouders en hoef ik mijn zakgeld niet te gebruiken.
Sociale druk
De sociale druk om geld uit te geven speelt bij een ruime meerderheid van de kinderen een rol. Kinderen realiseren zich dat ook trends en de dingen die je vrienden hebben, druk uitoefenen om meer geld uit te geven. Zo is 81% van de kinderen het (helemaal) eens met de stelling dat ze eigenlijk
meer zakgeld willen om dingen te kopen die `in' zijn. 77% van de ondervraagden geeft aan dat ze soms heel graag iets willen hebben dat vrienden hebben, maar waar ze het geld niet voor hebben.
Financiele kennis steeds belangrijker
Leren omgaan met geld wordt steeds belangrijker en ouders kunnen daar best hulp bij gebruiken. Lenen begint vaak al vroeg, schulden vormen voor jongeren een toenemend probleem. Financiele kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk om schulden te voorkomen en bij het plannen van geldzaken. Zo
geeft een op de drie Nederlanders aan onvoldoende te weten van financiele producten om een goede keuze te kunnen maken.
Gemiste kans
De bovenbouw van de basisschool is een goede periode om aan die kennis en vaardigheden te werken, want de kinderen krijgen op die leeftijd steeds meer financiele verantwoordelijkheid. De NVB vindt het een gemiste kans dat slechts 30% van de kinderen op school leert omgaan met geld en wil
daarom dat financiele educatie een vast onderdeel wordt van het lesprogramma.
Bank voor de klas
De NVB vindt het belangrijk dat consumenten financieel zelfredzaam zijn en zet zich daarom in om kinderen al op jonge leeftijd te leren omgaan met geld. Banken verzorgen al enkele jaren financiele gastlessen tijdens de Week van het geld. Ook dit jaar verzorgen bankmedewerkers 4500
gastlessen op 2000 scholen. Aan de hand van verschillende onderwerpen rondom het thema geld (zoals sparen, zakgeld en lenen) worden kinderen financieel bewuster gemaakt.
Week van het geld
De Week van het Geld wordt dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd van 9 tot en met 13 maart. De week is een initiatief van het platform Wijzer in geldzaken waarin meer dan 40 organisaties samen werken om de consument wijzer in geldzaken te maken. Het doel van deze week is om
basisschoolleerlingen te leren omgaan met geld. Veel activiteiten vinden plaats in de klas. Het gastlesprogramma 'Bank voor de klas' is een van de onderdelen van de Week van het geld.
Resultaten onderzoek `Kinderen en geld' (februari 2015)