PvdA pleit voor betere positie detailhandel


februari 28th, 2015

[IMG]De PvdA heeft zich tijdens de oordeels- en besluitvormende raadsvergaderingen deze maand positief uitgelaten over het voorliggende detailhandelsbeleid 2015-2025. De nadruk ligt op leefbaarheid, uitnodigingsplanologie en de aanpak van leegstand. Dat detailhandel een bewogen onderwerp is,
kwam nadrukkelijk terug in het aantal insprekers dat zijn of haar hart luchtte over de wijk, kern, stadsdeel of perifere locatie waar zij gevoel bij hebben. Ondernemers hebben behoefte aan kaders, waarbinnen ze kunnen ondernemen en waardoor ze uitgenodigd en `getriggerd' worden om te
ondernemen en Venlo naar een hoger niveau kunnen tillen met meer werkgelegenheid.

Leefbaarheid
We hebben nadrukkelijk benoemd dat het goed is dat de factor leefbaarheid prominent deel uitmaakt van de weging met betrekking tot het realiseren van detailhandel. Een vestiging van, bijvoorbeeld, een supermarkt kan een enorme positieve impuls teweeg brengen in een gebied dat aan het
verloederen is. Keerzijde van het verhaal is dat de verkeersdruk mogelijk toeneemt. Daarom dient dit altijd in goed overleg met de ondernemers, bewoners, ambtelijk apparaat en de politiek afgestemd te worden.

Maatwerk
Juist in deze tijd moeten we oog hebben voor kansen die zich voordoen om winkelgebieden van nieuwe impulsen te kunnen voorzien. Denk hierbij aan een nieuwe formule op het TREF, maar ook lokale ondernemers die aan de weg timmeren. We moeten juist de ondernemers die met lef, durf en hart voor
Venlo hun nek uitsteken, ondersteunen en zeer zeker als dit dreigende leegstand kan voorkomen. Hier biedt onder andere het in de nota voorgestelde maatwerk uitkomst.

Beton
We moeten er voor waken dat we bij het vaststellen van de nota niet alles voor de komende tien jaar in beton gieten. Ondernemers en gemeente moeten kunnen inspelen op toekomstige trends & ontwikkelingen. Met die laatste insteek is de PvdA-fractie met een breed gedragen motie gekomen waarin we
verzoeken om een acceptabele marge van 20% te werken binnen de voorgestelde kaders, zodat ondernemers deze ruimte krijgen.

Leegstand & beleving
Zonder consument geen ondernemer. We kunnen niet meer zeggen dat de bomen tot aan de hemel groeien. Het beeld op straat versobert, panden staan leeg en de consument bedient zichzelf het liefst vanuit zijn of haar eigen stoel via internet. Detailhandel is meer dan alleen het fysiek verkopen van
producten aan de consument. Het is niet meer "to shop & to buy", maar het is "to feel, to shop & to buy". Het is een vorm van beleven, bereiken en overtuigen van de consument. De PvdA is dan ook van mening dat zaken als leegstand, leefbaarheid, horeca, cultuur, bereikbaarheid en imago
onlosmakelijk met het begrip detailhandel verbonden zijn en dan ook in de uitvoering integraal benaderd moeten worden.

Motie
Om alle zaken die eerder benoemd zijn in te kaderen heeft de PvdA-fractie, samen met andere fracties, het initiatief genomen tot het opstellen van een motie die met meerderheid van stemmen werd aangenomen.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hieronder vindt u de motie van PvdA-raadslid Erwin Boom over de Detailhandelsnota 2015-2025:

* Motie Detailhandelsbeleid Venlo - 2015-2025 (PDF)



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



*