Anjer op de Bloemenagenda: Hulde aan de vrijwilligers!
05 maart 2015
Anjer op de Bloemenagenda: Hulde aan de vrijwilligers!
De anjer staat in de weken 11 t/m 13 op de Bloemenagenda. Dit zorgt voor veel extra belangstelling voor dit product vanuit de consument. Telers en marktpartijen spelen hier met hun activiteiten gretig op in.
Anjer Op De Bloemenagenda
Wie waardering uit wil spreken en respect wil tonen voor al die mensen die altijd klaar staan voor anderen, behulpzaam en verzorgend zijn, heeft met de anjer de bloem om de boodschap over te brengen. De anjer staat voor toewijding en doorzettingsvermogen. Die typische karaktereigenschappen
passen ook bij vrijwilligers, die zich belangeloos inzetten voor de medemens en maatschappij. Daarom wordt de anjer ook wel 'vrijwilligersbloem' genoemd.
Lange historie
Oorspronkelijk afkomstig uit het Middellandse zee gebied, is de anjer nu wereldwijd verspreid en populair. Van oudsher een goddelijke bloem; de Latijnse naam, Dianthus, is afgeleid van Dios = God en Anthos = bloem.
Anjer heeft een nog bredere symbolische betekenis. In de middeleeuwen stond ze symbool voor Maria, de moeder van Jezus. De rode anjer staat symbool voor de arbeidersbeweging. De witte anjer staat na de 2e wereldoorlog in Nederland symbool voor de waardering voor oorlogsveteranen.
In de oudheid werden de anjer geneeskrachtige waarden toegedicht. Ze werd gebruikt tegen maagklachten en koorts. De anjer werd in de Romeinse tijd al gebruikt voor geurwater. Ook tegenwoordig wordt de geur van anjer verwerkt in parfums, vooral voor mannen.
Gebruik
Deze snijbloem staat in vele Europese landen in de top van populaire bloemen. Met haar vele varianten aan kleuren, knopgroottes, verschijningsvormen en goede houdbaarheid is de anjer veelzijdig te gebruiken. Van corsages, tafelstukjes, uitbundige boeketten tot drijfschalen. En haar
populariteit neemt de laatste jaren steeds toe!
De Bloemenagenda inspireert
In de Bloemenagenda 2015 staan vijftien bloemen, gesorteerd op het seizoen waarin ze verkrijgbaar zijn en wanneer ze actueel zijn in de perceptie van de consument. De agenda vertelt het verhaal van de bloem, biedt inspiratie en bijzondere beelden. De consument vindt de bloem in de agenda op
www.mooiwatbloemendoen.nl en kan de content delen via Pinterest, Twitter en Facebook.
* www.mooiwatbloemendoen.nl
Welke commerciele activiteiten staan er op stapel?
Een greep uit de commerciele activiteiten:
* De VBW voert van 7 t/m 22 maart een uitgebreide publiciteitscampagne tijdens de Vrijwilligersweken en koppelt dat met aantrekkelijke consumentenaanbiedingen via de Mijn Bloemist winkels. Alleen al in Nederland zetten ruim 6,3 miljoen mensen zich belangeloos in voor andere mensen in hun
omgeving!
* Op de website van Mijn Bloemist kunnen consumenten hun favoriete vrijwilliger aanmelden. De meest aangrijpende inzending wordt beloond met een jaar lang gratis bloemen!
* Anjerkwekers verzorgen productpresentaties op de diverse Groothandelcentra in Nederland.
* Ook verzorgen zij productpresentaties op de Bloemistenklokken in Eelde en Naaldwijk.
Ook de ketenpartners brengen de anjer voor het voetlicht:
* Bloemenbureau Holland en VBW verleiden de consument met informatie over de anjer, via www.mooiwatbloemendoen.nl , de communicatiemiddelen van 'Mijn Bloemist' en www.dianthus.info.
* de VBW besteedt extra aandacht aan de anjer in haar bloemistencommunicatie en in 'Mijn Bloemist' tijdens de Vrijwilligersweken.
* BBH, VBW en FloraHolland besteden in de diverse social media uitgebreid aandacht aan de Vrijwilligersweken en de anjer.
Meer informatie
* www.mooiwatbloemendoen.nl
* www.dianthus.info