Limburgse havens versterken positie

Om de strategische achterlandpositie van Limburg te behouden en te versterken gaan de Provincie Limburg en de tien Limburgse havengemeenten nog nauwer samenwerken. De vier jaar geleden gesloten intentieverklaring van de zogeheten Blueports Limburg is vandaag omgezet in een samenwerkingsovereenkomst.

Deze overeenkomst is ondertekend door bestuurders van Provincie Limburg, Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, Gemeenten Gennep, Venray, Venlo, Weert, Leudal, Roermond, Maasgouw, Sittard-Geleen, Stein, Maastricht en Ontwikkelingsmaatschappij Midden Limburg, als beheerder van haven Zevenellen in gemeente Leudal.

De ondertekening vond plaats na afloop van het jaarlijkse havenoverleg met vertegenwoordigers van de provincie, gemeenten, Rijkswaterstaat, bedrijfsleven en de havenbedrijven van Rotterdam, Antwerpen en Luik evenals het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Havens hebben een regionale functie, daarom is het voor de gemeente waarbinnen ze liggen van groot belang het beheer van de haven goed in te vullen. Zo is in afgelopen vijf jaar 22 miljoen euro geinvesteerd in de Limburgse havens waardoor ze up to date zijn. ,,Maar laten we dat ook zou houden," zegt gedeputeerde Twan Beurskens van Economische Zaken. ,,Zodat we over enkele jaren niet weer worden geconfronteerd met achterstallig onderhoud."

Reden temeer om de samenwerking te verstevigen. De Provincie doet dat op strategisch niveau, in overleg met (buitenlandse) partners en door middel van monitoren van beleid. De gemeenten en Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg gaan inniger samenwerken op het gebied van beheer, uniformering van verordeningen, gezamenlijk onderhoudsopdrachten, registratie van schepen en het innen van havengeld. Particuliere havens, zoals die van Stein, kunnen zich bij deze samenwerking aansluiten, zo deelde gedeputeerde Beurskens mee. Rijkswaterstaat kan op haar beurt kennis inbrengen bij onderhoudsprojecten zoals het op diepte houden van havens.

Wethouder Johan Lalieu van Maasgouw liet tijdens het havenoverleg weten dat de Prins Mauritshaven van Wessem de komende jaren getransformeerd wordt van industriele haven tot servicehaven voor de watersport. Een en ander wordt gerealiseerd met de betrokken ondernemers en bedrijven, met OML en de Limburgse Herstructureringsmaatschappij voor Bedrijventerreinen (LHB). ,,We zullen slimme manieren moeten vinden om de Limburgse havens concurrerend te houden door meer samen te werken en door te innoveren,"aldus Lalieu. Volgens hem is met name Maasbracht, gelegen op het kruispunt van Maas en Julianakanaal, het ,, natte wegenwachtstation van Limburg."

Limburg telt in totaal 10 binnenhavens. Ze zijn van groot economisch en logistiek belang. Uit een studie van TNO Inro blijkt dat 5300 Limburgers hun brood verdienen via deze havens en dat de omzet in de havens 0,6 miljard euro jaarlijks bedraagt. Landelijk worden in Limburg na Gelderland en Brabant de meeste goederen via binnenhavens verscheept.

Meer informatie via:

www.limburg.nl/binnenhavens