70% werknemers productiever bij betere facilitaire dienstverlening

Uit het zevende onderzoek naar de facilitaire tevredenheid en beleving in Nederland, uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau Integron, blijkt dat er genoeg bezuinigd is op o.a. de werkplek, de schoonmaak, beveiliging, catering en receptie. Maar liefst 70% van de werknemers in Nederland stelt dat de productiviteit toeneemt bij een betere ondersteuning in het werk. Gemiddeld verwachten werknemers dat de productiviteit met 30% kan toenemen. Het gebouw, het klimaat, de werkplek en een schoon en veilig gevoel zijn de belangrijkste zaken waar winst te behalen valt.

De zichtbaarheid van het facilitair bedrijf is ten opzichte van 2014 licht gestegen, van 50% naar 52%. Ook dit jaar ziet Integron weer een sterk verband met de tevredenheid. Zichtbaar zijn als facilitair bedrijf betekent een vol punt hogere waardering volgens eindgebruikers. De tevredenheid is namelijk een 7.6 onder eindgebruikers die het facilitair bedrijf zichtbaar vinden terwijl het cijfer slechts een 6.4 bedraagt wanneer men het als niet zichtbaar ervaart.

De bekendheid met de producten en diensten is sterker gestegen. In 2015 stelt 61% bekend te zijn met de producten en diensten van het facilitair bedrijf. Een toename van 6% ten opzichte van 2014. Ook hier is het verband met de waardering voor het facilitair bedrijf sterk: een 7.4 versus een 6.7 in waardering voor wel of niet zichtbaar zijn.

Het loont dus om als facilitair bedrijf continu te werken aan een goede bekendheid en de zichtbaarheid binnen de organisatie te vergroten. Maak de dienstverlening zichtbaar, herkenbaar, raak- en voelbaar in het gehele bedieningsproces en interne klanten zullen dit waarderen en productiever zijn.

Over Integron

Integron is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van klant-, medewerker- en intern klantonderzoek. Samen met onze klanten gaan wij na het onderzoek verder en zorgen voor verrassend inzicht waarmee wij organisaties in staat stellen om gericht te verbeteren en het organisatiepotentieel optimaal te benutten. De kracht van organisaties wordt op de juiste manier ingezet met als doel (interne) klanten en medewerkers te enthousiasmeren en te inspireren. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie).