Recordaantal vmbo'ers debatteert over godsdienstkritiek en overgewicht
Recordaantal vmbo-leerlingen debatteert over godsdienstkritiek en overgewicht
Een recordaantal van 45 vmbo-klassen debatteert dit jaar op de 8e editie van het landelijke VMBO Debattoernooi. De scholen uit heel Nederland reizen naar het Buitenhout College in Almere voor de toernooidag op vrijdag 6 maart. De leerlingen gaan de verbale strijd met elkaar aan over actuele maatschappelijke thema's, zoals overgewicht, het Nederlandse asielbeleid en de vraag of docenten gevoelige onderwerpen als geloof beter kunnen vermijden in de klas. Het debattoernooi wordt georganiseerd door Stichting Nederlands Debat Instituut, met steun van o.a. het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Fonds 21, Almere Dichtbij en nationaleonderwijsgids.nl.
Stellingen
Het landelijke VMBO Debattoernooi is de grootste scholierencompetitie binnen het vmbo. De deelnemers debatteren in teams van vijf en tijdens drie debatrondes wordt bepaald welke twee scholen in het finaledebat staan. De leerlingen kunnen de debatstellingen vooraf voorbereiden, maar weten pas kort van tevoren of zij voor- of tegenstanders moeten zijn. De deelnemers debatteren dit jaar over onderstaande stellingen. Ook volgt ter plekke een improvisatiestelling.
- Leerlingen die gemiddeld een 7 staan, moeten vrijstelling van lessen kunnen krijgen
- Gewortelde minderjarige vreemdelingen moeten altijd kunnen blijven, ook als hun asielaanvraag onterecht blijkt
- Scholieren met overgewicht moeten verplicht iedere dag nablijven voor extra gymlessen
- Docenten kunnen discussies over gevoelige onderwerpen zoals geloof beter vermijden in de les
Meer aandacht voor vmbo
Dit jaar bestaat het vmbo 15 jaar en het jubileum wordt gevierd met verschillende activiteiten om een tegengeluid te geven aan de vaak nogal negatieve beeldvorming rondom het vmbo. De Stichting Nederlands Debat Instituut juicht dit tegengeluid van harte toe. Het niveau van de debatten die door de vmbo'ers worden gevoerd is hoog. De scholieren gaan in op elkaars argumenten, weerleggen die inhoudelijk en brengen hun toegewezen standpunten overtuigend naar voren. Door te oefenen in debatteren in de klas krijgen de leerlingen meer zelfvertrouwen en leren zij standpunten van verschillende kanten te bekijken, te bevragen en te begrijpen. Deze toets der ideeen is de zuurstof van iedere democratie. Kortom, debatteren op school is een bewezen middel om jongeren voor te bereiden op actief burgerschap.