Snorfiets naar de rijbaan onbegrijpelijk (03-06-2014)


3 juni 2014

De ANWB noemt het "onbegrijpelijk" dat de minister van Infrastructuur en Milieu van plan is om het gemeenten mogelijk te maken om snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen.

De ANWB vreest dat de verkeersveiligheid in de binnensteden hierdoor ernstig onder druk komt te staan en roept de Tweede Kamer op om niet in te stemmen met dit besluit. Het besluit betekent in feite het einde van de snorfiets.

Aanleiding voor de wetswijziging zijn de problemen met grote drukte op de fietspaden in Amsterdam. Snorfietsers worden daarvan vaak als de oorzaak gezien. De gemeente Amsterdam wil daarom snorfietsen naar de rijbaan verplaatsen. Dit brengt met zich mee dat er voor snorfietsers een helm moeten
gaan dragen.

ANWB is fel tegen het verplaatsen van de snorfietser naar de rijbaan. Snorfietsers op de rijbaan 25 km per uur laten rijden is vragen om problemen met de verkeersveiligheid, is niet logisch en wekt irritatie op bij andere weggebruikers. Als deze regels per gemeente gaan verschillen, zal dit de
nodige verwarring veroorzaken. Dit levert een risico op voor verkeersveiligheid en ook extra kosten als dit bijvoorbeeld met borden moet worden geregeld. De bond vindt verder dat er niet vanuit worden gegaan dat het dragen van een helm een noodlottige afloop van een ongeval voorkomt. Het
dragen van een helm voorkomt ongevallen helaas niet; hoogstens helpt dit om de gevolgen ervan te beperken.

Volgens de ANWB zijn de problemen met snorfietsers een symptoom van een veel groter vraagstuk. De bond stelt dat veel gemeenten, en zeker Amsterdam, voor de uitdaging staan om een toekomstvisie op de bereikbaarheid van hun binnensteden te ontwerpen. Dat betekent dat er de komende jaren zal
moeten worden geinvesteerd in slimme inrichting van de stad, waarbij alle vervoersvormen, zowel auto's als (gemotoriseerde) tweewielers, hun eigen plek krijgen. Daarbij kan volgens de ANWB worden gedacht aan het creeren van fietsstraten, het plaatsen van slimme overstappunten en het gebruik
van multimodale reisinformatie.