Ruim de helft van smartphonegebruikers kiest voor sim-only abonnement
UTRECHT, 20150304 -- De populariteit van sim-only abonnementen is de afgelopen jaren flink gestegen, meldt Simonly.org. Voorheen werden er meer abonnementen met toestel afgesloten, maar in 2014 koos maar liefst 56 procent voor een sim-only abonnement.
Sim-only steeds populairder
Van de afgesloten telefoonabonnementen in 2014 werd in 56 procent van de gevallen voor een sim-only abonnement gekozen. Dit blijkt uit onderzoek van het marktonderzoekinstituut Gfk. Ruim een derde, 33 procent, koos voor een abonnement met toestel. Dit is opmerkelijk, want de voorgaande jaren was dit de meest populaire abonnementsvorm. De overige 11 procent koos voor een prepaid toestel.
Er is een duidelijke stijgende lijn te zien in de verkoop van losse telefoons. De verkoop van abonnementen met toestel daarentegen is de afgelopen jaren flink gedaald. In 2011 kocht slechts 11 procent een losse telefoon en sloot 75 procent een abonnement af met toestel.
Minder interesse in nieuw toestel
Bij een abonnement met toestel wordt de prijs van het toestel doorberekend in de abonnementskosten. Daarnaast moet men bij veel smartphones nog een fors bedrag bijbetalen. De looptijd van zo'n abonnement is in veel gevallen een a twee jaar, terwijl een goede smartphone circa vier jaar mee gaat.
“De stijging in het aantal verkochte sim-only abonnementen geeft aan dat mensen minder geneigd zijn een abonnement met een nieuw toestel af te sluiten, wanneer zij nog een goed werkende telefoon hebben. Daarnaast kopen mensen steeds vaker tweedehands smartphones. Hierdoor zijn zij goedkoper uit met een sim-only abonnement.” aldus Simonly.org.