De combinatie van WiFi en mobiele telefonie-technologie stelt Ascom in staat innovatieve toepassingen voor de zorg te leveren

"De combinatie van WiFi en mobiele telefonie-technologie stelt Ascom in staat innovatieve toepassingen voor de zorg te leveren"

GOeTEBORG, Zweden - (Business Wire)

Ascom en KPN, de toonaangevende telecom- en ICT-dienstverlener, hebben hun krachten gebundeld om op basis van mobiele telefonie-technologie oplossingen te creeren voor de missiekritische communicatie in de zorg. Bij de lancering van dit initiatief boden Roel Ottink, Ascom Wireless Solutions en Monique Philippens, KPN, uitleg over de vraag naar en voordelen van missiekritische communicatie-oplossingen. Monique Philippens, Managing Director, Healthcare Vertical, KPN (Photo: Business Wire)

Monique Philippens, Managing Director, Healthcare Vertical, KPN (Photo: Business Wire)

Waarom heeft Ascom ervoor gekozen om juist nu mobiele netwerkdiensten voor de zorgmarkt te lanceren?

RO. Er zijn drie argumenten om juist nu op mobiele telefonie gebaseerde diensten aan te bieden. Op de eerste plaats wordt de zorgsector steeds mobieler: zorgprofessionals werken op meerdere locaties, zowel in zorginstellingen alsook onderweg, bijvoorbeeld bij mensen thuis. Op de tweede plaats gaat het niet langer alleen om communicatie via spraak- en messaging, maar worden ook grote hoeveelheden data doorgegeven. Mobiele apparaten kunnen bijvoorbeeld ook de golfvormen van een hartmonitor weergeven. De derde trend is het toegenomen gebruik van elektronische patientendossiers die hoge eisen stellen aan de integratie om de informatie van diverse applicaties, apparaten en netwerken te kunnen combineren.

Wat zijn de voordelen van een missiekritisch netwerk voor zorgverleners?

MP. Wij stellen ons ten doel om de processen in zorgorganisaties efficienter te maken en om zorgprofessionals in staat te stellen overal hun werk te doen. Dat vereist een betrouwbare uitwisseling van informatie tussen zorgprofessionals onderling en tussen zorgverleners en consumenten, en dat in een veilige omgeving en met een continue beschikbaarheid. We kunnen bijvoorbeeld binnen ziekenhuizen een speciaal mobiel netwerk opzetten voor het personeel, zodat mobiele telefoongesprekken van patienten en bezoekers deze interne communicatie niet belemmeren of verstoren.

Wij hebben met onze partners - waarvan Ascom er een is - een cloud voor de gezondheidszorg opgezet. Deze cloud omvat niet alleen het netwerk, maar ook de workspace en de applicaties die zorgprofessionals nodig hebben om patientgegevens te beheren, bijvoorbeeld van alarmsystemen en hartmonitors. Wanneer de informatie zich in de cloud bevindt, wordt de uitwisseling van informatie tussen applicaties vereenvoudigd, aangezien die gestandaardiseerd is voor de diverse zorgorganisaties.

Met de Healthcare Cloud heeft KPN een Nederlandse hub opgezet die het voor organisaties gemakkelijker maakt een workspace in te richten om mensen te kunnen verbinden en informatie uit te kunnen uitwisselen. De toegang tot deze hub is voorbehouden aan gecertificeerde organisaties. De meeste ziekenhuizen en vrijwel alle huisartsen, apothekers en zorgorganisaties in Nederland hebben zich op deze hub aangesloten.

Wat zijn de voordelen van het Ascom-programma voor interoperabiliteit in het mobiele telefoniesegment?

RO. We hebben ons interoperabiliteitsprogramma uitgebreid met externe aanbieders in het mobiele telefoniesegment, waaronder providers van telecomdiensten, om onze apparatuur ook op hun netwerken te kunnen testen en valideren. Wij willen daarmee veiligstellen dat de geinstalleerde medische apparatuur en de overige infrastructuur in ziekenhuizen naadloos met elkaar kunnen communiceren. Daarom gaan wij ook partnerschappen aan met providers die de veilige en betrouwbare connectiviteit kunnen leveren die de zorgsector nodig heeft, zoals KPN in Nederland.

Welke diensten biedt Ascom de zorgsector aan?

RO. De combinatie van WiFi en mobiele telefonie-technologie stelt ons in staat innovatieve toepassingen voor de zorg te leveren. Wij kunnen de informatievoorziening mobiel maken om die te kunnen aanbieden in het hart van de zorg. Bijvoorbeeld via apps die altijd en overal toegang bieden tot patientgegevens. Onze oplossingen gaan ook het fenomeen alarmmoeheid tegen. Wij zorgen ervoor dat het juiste alarm bij de juiste persoon belandt en voorkomen daardoor dat de hele dag door systemen staan te piepen. Wij stroomlijnen met onze oplossingen de klinische werkprocessen. Dat verhoogt de operationele efficientie en het verlaagt de kosten. Zij hebben een positieve invloed op de veiligheid van de patient, omdat zij het aantal fouten verlagen en het personeel sneller laten reageren, wanneer een patient in nood is. Bovendien verhogen zij de tevredenheid onder het personeel.

Hoe kan een zorgverlener het beste rendement op zijn investering bereiken?

RO. Er zijn veel verschillende definities van het rendement op een investering. Investeren gaat om geld, maar de veiligheid van de patient is de belangrijkste factor in het rendement op de investering. Ziekenhuizen dienen zich te focussen op hun kernactiviteiten. Zij dienen de patient optimale zorg te verlenen. Een lage mortaliteit, patienttevredenheid en een korter verblijf zijn van groot belang. Onze oplossingen helpen zorgverleners bij de optimalisatie van hun kernactiviteiten. Zij omvatten de mobiele informatievoorziening voor de zorg, de ondersteuning van intelligente werkprocessen zoals de toediening van medicijnen, een verbeterde capaciteitsbenutting van radiologische diensten en de verlaging van de alarmmoeheid. De oplossingen optimaliseren de klinische werkprocessen en bieden zorgverleners meer controle over en grip op hun taakuitvoering. Een tevreden werknemer verleent de beste service en draagt bij aan een hogere tevredenheid onder de patienten.

Voor meer informatie, bezoek www.ascommyco.com

OVER ASCOM WIRELESS SOLUTIONS

Ascom Wireless Solutions (www.ascom.com/ws) is een toonaangevende leverancier van innovatieve communicatie-oplossingen en geintegreerde orkflow-intelligence voor ziekenhuizen, de ouderenzorg, organisaties die zelfstandig wonen faciliteren en andere activiteitensegmenten waar missiekritische communicatie van essentieel belang is. Wereldwijd zijn ca. 100.000 systemen geinstalleerd. Het bedrijf biedt een breed scala van spraakoplossingen en professionele messaging-oplossingen die de klanten een toegevoegde waarde bieden door hun missiekritische communicatieprocessen te ondersteunen en te optimaliseren. Deze oplossingen zijn gebaseerd op mobiele telefonie, VoWiFi, IP-DECT, Nursecall en paging technologieen die via Ascom Unite op een intelligente manier in bestaande systemen van bedrijven worden geintegreerd. De onderneming heeft vestigingen in 13 landen en heeft wereldwijd 1.200 medewerkers in dienst. Het in 1955 opgerichte en in Goeteborg, Zweden, gevestigde Ascom Wireless Solutions maakt deel uit van de Ascom Group, een aan de Zwitserse beurs genoteerde onderneming (ASCN:SIX).

Photos/Multimedia Gallery Available: http://www.businesswire.com/multimedia/home/20150302005431/nl/

Ascom Wireless Solutions

Roel Ottink, Director Product Management and Marketing

Tel: +46 31 55 94 44

Email: Roel.Ottink@ascom.se

of

Karin Dunberg, Marketing Manager, Global Marketing Communications

Tel : +46 761 25 10 24

E-mail: karin.dunberg@ascom.se

Zie het origineel.