Peter Verhelst te gast bij Kunststof Radio


Peter Verhelst te gast bij Kunststof Radio

Verhelst - De kunst van het crashenVandaag is de Vlaamse schrijver en kunstenaar Peter Verhelst te gast bij NTR Kunststof Radio om te spreken over zijn nieuwe boek, De kunst van het crashen, dat aanstaande woensdag in Theater aan het Spui wordt gepresenteerd. Peter Verhelst reed op de snelweg
toen hij bij het inhalen over het wiel van een vrachtwagen reed. Hij ging drie keer over de kop, en overleefde wonderbaarlijk. In De kunst van het crashen beschrijft hij de plekken en tijden waar hij tijdens het ongeval een glimp van opving. Ook heeft hij een nieuw theaterstuk geschreven:
Hotel Malaria, dat onlangs in premiere ging in Gent.

Bekijk hier de trailer van Hotel Malaria.

Kunststof Radio wordt tussen 19.00 en 20.00 uitgezonden op NPO Radio 1.

Onlangs won Peter Verhelst de Herman de Coninckprijs 2015 voor zijn dichtbundel Wij totale vlam. Deze bundel was ook genomineerd voor de VSB Poezieprijs. De jury van de Herman de Coninckprijs schreef over Wij totale vlam: `Met kraakheldere woorden en beeld en trekt Peter Verhelst ons in Wij
totale vlam een grote, soms ongrijpbare ruimte in. De grote thematiek van vergankelijkheid, van ruimte, tijd, geluk en liefde wordt hier met veel lef en superieure taal trefzeker op de kop getikt. Verhelst ontstijgt met Wij totale vlam alle heersende stromingen, smaken, stijlen en modes en
creeert daarmee een taaluniversum dat zowel persoonlijk als alomvattend is. In Wij totale vlam worden, als in filmisch 3D, al onze zintuigen aangesproken; we voelen ons Felix Baumgarter die, in ijlte zwevend, op de aarde kilometers diep onder hem een vrouw weet. We glijden in een kajak over
een spiegelgladde, kille stilte om deel uit te maken van de zon. Grote thema's, waar menig dichter uit angst voor het gewicht behendig omheen zeilt, worden door Peter Verhelst, rechtstreeks, haast cinematografisch precies en kwetsbaar dicht benaderd.'

Beluister hier een eerder interview met Peter Verhelst op VPRO Nooit meer slapen.

Over De kunst van het crashen:

Peter Verhelst reed op de autosnelweg toen hij bij het inhalen over het losgeraakte wiel reed van een vrachtwagen. Hij ging drie keer over de kop, en overleefde wonderbaarlijk. In de luttele seconden van de crash ontstond er een scheur in tijd en ruimte.

Verhelst beschrijft op weergaloze wijze de plekken en tijden waar hij tijdens het ongeval een glimp van opving. De ultieme ruimte waar alles samenkomt is het eiland Sandy - `een traumaruimte waar in comatijd wordt gerekend en dat zich bevindt op de lengte- en breedtegraden van alle plekken ter
wereld waar alle levende wezens enkele seconden of enkele uren verloren. De vermisten, de vergeters, zij die vergeten zijn, de verliezers, de spoorlozen, de dodo's, de mammoeten en de sokken.'

De kunst van het crashen is een volstrekt originele roman, een tour de force vol verhalen-in-verhalen waarbij het geheel zo ontzettend veel groter is dan de optelsom van de delen. Naast het autobiografische element van de crash en het herstel, worden we als lezer getrakteerd op een poetische
taalrijkdom en een verbeeldingskracht die zijn gelijke niet kent.

`Een wondermooi woordenschilderij.' Cobra *2*2*2*2

`Met de kunst van de experimentele roman was het de laatste decennia in de Nederlandstalige literatuur allermiserabelst gesteld, maar Verhelst houdt als een soort sluiswachter de traditie van het ontwrichtend schrijven hoog.' Rob Schouten, Vrij Nederland