Nieuwe Jeugdwet 2015: wat verandert er voor u?
jeugd
Sinds 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van jeugdhulp vanuit de nieuwe Jeugdwet. Dit is bedoeld om de jeugdzorg beter en waar mogelijk in de eigen omgeving te organiseren. Hierdoor krijgen kinderen, jongeren en gezinnen de jeugdhulp die bij ze past.
Wethouder Bert Kuster legt het principe Een gezin, een plan, een aanspreekpunt uit: "In de afgelopen periode hebben wij ons voorbereid op de uitvoering van onze nieuwe taak. Uitgangspunt is dat zorg voor onze inwoners beschikbaar blijft en van goede kwaliteit is. Tegelijkertijd moeten we de
jeugdhulp met minder geld uitvoeren. Daarom wordt de jeugdhulp iets anders georganiseerd. In onze gemeente betekent dit dat u te maken krijgt met een gemeentelijk `aanspreekpunt'. Dit aanspreekpunt bekijkt samen met u of de jeugdzorg die uw kind nu heeft nog steeds de juiste oplossing is voor
u en uw gezin. Het gesprek gaat over uw persoonlijke situatie en uw hulpvraag."
Clienten Jeugdzorg ontvangen informatiebrief
Alle clienten die momenteel Jeugdhulp ontvangen of op de wachtlijst staan om hulp te ontvangen krijgen deze week een brief van de gemeente met informatie over de Jeugdhulp in 2015. Ontvangt u voor uw kind hulp maar heeft u geen brief ontvangen? Meldt u dan bij de gemeente. Overigens stellen
wij het ook op prijs als u zich wilt melden als u onterecht een brief over Jeugdhulp heeft ontvangen.
Aflopende indicatie? Neem contact op met de gemeente!
Als uw kind al hulp heeft, dan kunt u in 2015 gedurende de looptijd van deze indicatie gebruik blijven maken van de hulp bij dezelfde aanbieder. Dit overgangsrecht geldt ook als uw kind op 31 december 2014 op een wachtlijst stond. Uw kind houdt dan het recht op de hulp die in de indicatie of
verwijzing staat. In dat geval moet de gemeente zorgen dat uw kind die hulp krijgt, de gemeente heeft daarvoor afspraken gemaakt met verschillende jeugdhulpaanbieders.
Loopt de huidige indicatie af? Dan vragen wij u om 8 weken van te voren contact met ons op te nemen. Dit kan via het telefoonnummer (0315) 292 292 of via de website hulp.oude-ijsselstreek.nl. Een aanspreekpunt neemt contact met u op om een persoonlijk gesprek in te plannen en samen met u te
kijken of en welke hulp er nog nodig is voor u en uw gezin.
Wat gaat in het PGB in 2015 veranderen?
Tot en met 31 december 2014 werden de PGB's op uw eigen bankrekening gestort. U moest dan zelf de zorgleverancier betalen. Sinds 1-1-2015 stort de gemeente het PGB op de rekening van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Zij beheren dan uw budget voor u. Als u een rekening krijgt van de
zorgverlener, stuurt u die naar de SVB. Zij controleren de rekening en betalen deze. U heeft inzage in uw PGB via een digitaal systeem. Als u in 2014 zorg via een PGB had dan hebt u vorig jaar een brief van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) ontvangen met de vraag om de zorgovereenkomst met uw
zorgverlener(s) op te sturen. Het is belangrijk dat u dit heeft gedaan want alleen met deze zorgovereenkomst kan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) vanaf 2015 uw zorgverlener(s) betalen. Als u geen zorgovereenkomst opstuurt, krijgen uw zorgverlener(s) vanaf 1 januari 2015 geen geld.
Belangrijk om te weten!
- Meldt u zich 8 weken voordat de indicatie afloopt bij de gemeente.
- Heeft u vragen over uw jeugdhulp en welke aanbieders er door de gemeente gecontracteerd zijn neem dan contact op met de gemeente of kijk op de website
- De SVB heeft uw zorgovereenkomsten nodig om uw PGB te kunnen uitbetalen.
- U heeft digitaal inzage in uw PGB.
Misverstand over de Jeugdwet
De Jeugdwet stelt opvoedhulp door kinderen, vrienden of buren niet verplicht. Een gemeente mag wel onderzoeken of het sociale netwerk (familie, vrienden of buren) ouders en/of het kind kan helpen. Gemeenten kunnen met deze hulp rekening houden als ze een aanbod doen aan de client. Zo wordt
zorg op maat geleverd.
Kijk voor meer informatie elders op deze website: http://gemeente.oude-ijsselstreek.nl/sociaaldomein/jeugdzorg
* 2 maart 2015