Kwaliteit kleine mbo-opleidingen vergelijkbaar met grote opleidingen
2 maart 2015
De kwaliteit van mbo-opleidingen met 18 of minder ingeschreven studenten is vergelijkbaar met die van mbo-opleidingen die door meer studenten worden gevolgd. Ook de bedrijfsvoering bij kleine opleidingen verloopt niet moeilijker dan die van grote.
Die conclusie trekt de Inspectie van het Onderwijs op basis van een onderzoek onder negenendertig kleine technische beroepsopleidingen zoals tegelzetter, autospuiter, timmerman of fietstechnicus.
Hogere kans op diploma
Statistische analyse wees uit dat de omvang van de opleiding van invloed is op de diplomakans. Op alle opleidingsniveaus in het mbo blijkt dat studenten in kleine opleidingen een grotere kans hebben het diploma te behalen dan studenten uit grotere opleidingen. Studenten aan kleine opleidingen
zijn bovendien overwegend net zo tevreden als studenten aan grote opleidingen.
Onderwijskwaliteit wijkt niet af
De onderwijskwaliteit van kleine opleidingen wijkt nauwelijks af van die van grote opleidingen. De 39 onderzochte kleine techniekopleidingen scoren op een aantal indicatoren zelfs net iets beter dan de grote (technische)opleidingen. Voor alle onderzochte opleidingen geldt dat ze volledig zijn
ingebed in het kwaliteitsborgingsysteem van de instelling. De kleine opleidingen zijn daarmee bij de instellingen op dezelfde manier in beeld als de grote opleidingen.
Efficient opleidingsaanbod
Een goede aansluiting op de arbeidsmarkt en een goede spreiding van het opleidingsaanbod is belangrijk voor doelmatigheid binnen het mbo. De nieuwe Wet Macrodoelmatigheid in het beroepsonderwijs beoogt unieke, kleine opleidingen met een goed arbeidsmarktperspectief te behouden en het aanbod
van opleidingen te optimaliseren. De wet wil een inefficient aanbod van kleine opleidingen voorkomen.
Arbeidsmarktperspectief
Volgens de inspectie blijkt het arbeidsmarktperspectief van de onderzochte techniekopleidingen overwegend (ruim) voldoende. Slechts bij een enkele opleiding is het arbeidsmarktperspectief minder rooskleurig.
Verder blijken instellingen vaak orienterend met elkaar in gesprek te zijn over het opleidingsaanbod. De noodzaak tot afstemmen van hun opleidingsaanbod op dat van andere instellingen wordt door de instellingen erkend. Teruglopende studentenaantallen zijn een belangrijke reden voor toenadering
tussen instellingen.
Lees het inspectierapport
Terug naar nieuwslijst