Oppassen op de weg door windstoten
1 maart 2015, 11:38
Er trekt vanavond en vannacht een storing over het land met vooral in de noordwestelijke helft en Brabant en Limburg kans op zware windstoten. Aan de kust kan de wind volgens sommige weermodellen zelfs uithalen tot meer dan 100 kilometer per uur. Dit brengt gevaar op de weg met zich mee.
Gelukkig is het zondag en dat betekent dat er 's avonds minder verkeer op weg is. Verkeer dat traditioneel op moet passen met windstoten zijn chauffeurs van lege vrachtwagens en mensen met een aanhanger. Op zondag rijdt er veel minder vrachtverkeer.
Mensen met een aanhanger die zondagavond de weg op gaan doen er goed aan extra voorzichtig te zijn. Code geel van het KNMI geldt vanaf de tweede helft van de avond tot diep in de nacht. Dit betekent niet dat het weer direct verbetert: maandag is de wind ook nog vlagerig en vallen er buien,
soms met onweer en hagel. Tijdens een forse hagelbui kan de weg tijdelijk even wit zien. De vakantie is voorbij en dat betekent in combinatie met het weer dat het iets drukker kan zijn. De meeste buien vallen gelukkig pas na de spits en tijdens de eerste helft van de middag.
Betekenis kleurcodes KNMI
Het KNMI heeft sinds enkele jaren drie kleurcodes om te waarschuwen voor (potentieel) gevaarlijke weersomstandigheden. Code geel (gevaarlijk weer) is de laagste waarschuwing: het weerfenomeen komt dan wel vaker voor, maar het weer is wel potentieel gevaarlijk. Mensen wordt geadviseerd de
waarschuwingen te blijven volgen. Een trapje hoger zit code oranje: de waarschuwing voor extreem weer. Er is dan sprake van ongewone omstandigheden. De kans op schade is zeker aanwezig. Mensen wordt gevraagd op hun hoede te blijven. Als hoogste waarschuwing geldt code rood, ook wel weeralarm
genoemd. Er wordt dan grote schade verwacht en de situatie buiten is zeer gevaarlijk. Alle opdrachten van autoriteiten moeten worden opgevolgd. Mensen moet voorbereid zijn op buitengewone maatregelen.
Bij de beslissing om een weeralarm te nemen worden diverse bronnen geraadpleegd, waaronder andere weerbureaus en ook maatschappelijke organisaties. Dit om de impact op bijvoorbeeld het verkeer goed te kunnen inschatten. Een storm in het weekend is immers minder ontwrichtend dan een storm die
tijdens de donderdagavondspits over het land trekt.
Voorbeeld code rood (weeralarm): 18 januari 2007
Een goed voorbeeld van een code rood situatie is de storm van 18 januari 2007. Het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken gaf toen het advies om binnen te blijven. In totaal vielen er in Nederland 7 doden. Op de weg, het spoor en in de lucht raakte het verkeer ontregeld.
Voorbeeld code oranje (extreem weer): 24 januari 2015
Een typische code oranje (extreem weer) situatie deed zich voor op 24 januari van dit jaar. Er trok toen een front het land in met ijzel. Omdat het vooraf nog enigszins onzeker was op hoe grote schaal er ijzel zou optreden, was code oranje afdoende. Daarnaast trad de ijzel tijdens een vroege
zaterdagochtend op, wanneer er minder verkeer op weg is. Uiteindelijk klopte de waarschuwing van het KNMI perfect: de situatie was ongewoon, maar geen weeralarm waard. Het treinverkeer had te kampen met grote problemen en op de weg gebeurden veel ongelukken.
Voorbeeld code geel (gevaarlijk weer): vanavond en vannacht
Er komen windstoten voor, het weer is potentieel gevaarlijk, maar niet ontwrichtend. Dit soort windstoten komen wel vaker voor. Code geel is dus goed om mensen te waarschuwen alert te blijven, maar nog meer waarschuwen is niet nodig.
Foto: (c) VID