Deeltijdopleidingen: Hogescholen laten kansen liggen


AMSTERDAM, 20150226 -- Niet-private hogescholen in Nederland hebben een zwakke positie als deeltijdopleider. Daarbij is de instroom van nieuwe HBO deeltijdstudenten tussen 2009 en 2013 ook nog afgenomen met meer dan een derde [bron: HBO raad]. Onderwijsmarktonderzoeker bureau NIDAP stelt dat hogescholen nog flink kunnen groeien in de markt voor deeltijdopleidingen. Werkenden geven de voorkeur aan losse modules met de mogelijkheid om op termijn een diploma te behalen in plaats van zich vast te leggen aan een meerjarig onderwijsprogramma.

Uit cijfers van de Consumenten Opleidingsmonitor, die jaarlijks door NIDAP in samenwerking met opleidingsvergelijkingssite Springest wordt uitgevoerd onder 3.000 professionals, blijkt dat één op drie modulevolgers ook in de toekomst nog een bachelor diploma wil behalen. Onder professionals met een MBO-diploma als hoogst genoten vooropleiding is dat percentage nog hoger, namelijk 48 procent. Bekend is dat modules beter gecombineerd kunnen worden met werk en privé. Hogescholen zijn van oudsher ingericht op het aanbieden van complete onderwijsprogramma's, gericht op het behalen van diploma's. Het experimenteren met flexibele en 'opstapelbare' deeltijdopleidingen vraagt om een geheel ander opleidingsvisie.

Uit het onderzoek van NIDAP blijkt ook dat hogescholen redelijk vaak worden overwogen [41%] en gekozen [16%] door deeltijd HBO opleidingen. Landelijk gaat het hierbij echter om relatief kleine aantallen deelnemers. Op de veel grotere markt voor HBO modules worden hogescholen minder overwogen [25%] en veel minder ingeschakeld [5%]. 

Paul van der Wal, directeur NIDAP: ‘De markt voor HBO deeltijdopleidingen [inclusief kortere programma’s en Ad/bachelors/masters] schatten wij, afhankelijk van hoe je die definieert, momenteel op 200 tot 400 miljoen. Op deze markt zijn tal van private hogescholen, business universiteiten, gespecialiseerde opleiders en [internationaal] online opleidingsaanbieders actief. Hogescholen hebben hierin nog een betrekkelijk klein marktaandeel. Diverse bestuurscolleges van hogescholen bereiden beleid en acties voor om hun aandeel in de deeltijdmarkt te vergroten.’





NIDAP