PVDA’ERS HEBBEN WEINIG TREK IN CAMPAGNE


AMSTERDAM, 20150226 -- PvdA-raadsleden hebben niet zo veel zin om voor de Statenverkiezingen de boer op te gaan. In aanloop naar de verkiezingen op 18 maart gaan ze per week (gemiddeld) 3,7 uur campagnevoeren. Dat is ver onder de 4,4 uur die raadsleden gemiddeld aan de verkiezingscampagne besteden. SP-raadsleden spannen de kroon. Die zijn zo’n 7,4 uur per week op straat te vinden.

Dat blijkt uit onderzoek onder raadsleden dat op verzoek van Binnenlands Bestuur is uitgevoerd door Necker van Naem. De campagneplannen van alleen provinciaal opererende partijen zijn niet onderzocht, wel die van raadsleden verbonden aan nationale partijen.

Slechte peilingen
Met het forse verlies dat de PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen moest incasseren, de slechte peilingen voor de Statenverkiezingen en de mogelijke gevolgen daarvan voor de samenstelling van de Eerste Kamer en daarmee de (in)stabiliteit van het kabinet zou je denken dat de sociaal-democraten alles en iedereen uit de kast trekken om het tij te keren. Dat blijkt echter niet het geval.

Campagnebereidheid
Het (beperkt) aantal uren dat in de campagne wordt gestoken, strookt overigens niet met de campagnebereidheid van PvdA-raadsleden. 91 procent van hen zegt campagne te gaan voeren, waarmee de partij met het CDA op een gedeelde derde plaats staat. De SP’ers kennen met 95 procent − welhaast traditiegetrouw − de hoogste campagnebereidheid, op de voet gevolgd door D66 met 94 procent.

Bandwagon-effect
De VVD zit qua campagne-uren op het gemiddelde, maar de bereidheid bij de liberalen om de straat op te gaan, is met 78 procent daarentegen niet om over naar huis te schrijven. Het ‘bandwagon-effect’ noemt Roel Freeke, directeur van Necker van Naem het fenomeen dat verliezende partijen niet alles op alles zetten om via actief campagnevoeren kiezers over de streep te trekken. Anders gezegd: het is niet erg motiverend om voor een partij die op verlies staat, kou te gaan kleumen.





Binnenlands Bestuur