`Je concurrent uitvinden, voordat iemand anders het doet'


Verslag masterclass #9 The Challenge
Ik ben fan

* 24 feb 2015
VondelCSVondelCS, Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam
Kaart
Vondelpark 31071 AAAmsterdam,
Door
Stimuleringsfonds voor de JournalistiekStimuleringsfonds voor de Journalistiek

Het thema van de negende masterclass van The Challenge is `Samen naar de markt'. Je kan je eigen start-up lanceren, maar ook aansluiting zoeken bij een bestaande mediaonderneming. Guido van Nispen (ANP) en Leonard Bukenya (Sanoma) geven hun visie op startende ondernemers en hoe ze daar binnen
hun organisatie mee omgaan. Rene van Zanten (SvdJ) vertelt welke mogelijkheden het Stimuleringsfonds biedt.

* Tag personen
[USEMAP]

Leonard Bukenya - Sanoma

Bij Sanoma kijken we naar cultuurveranderingen binnen het bedrijf, maar we zetten zelf ook start-ups op, vertelt Leonard Bukenya, head of internal ventures bij Sanoma Nederland. Hij benadrukt hoe belangrijk het is voor grote bedrijven om te vernieuwen, en hoe ze daar bij Sanoma in het lab aan
werken. "Het probleem is dat als je heel goed bent in iets, je teveel op de bestaande business focust, en er veel minder aandacht is voor vernieuwing. Bij Sanoma bedenken we dingen die ons onderuit kunnen halen. In principe moet je je concurrent uitvinden, voordat iemand anders het doet." Dat
continue innoveren broodnodig is, laat Google Glass zien. "Innovatie gaat snel: vier maanden geleden was de Google Glass nog heel vernieuwend, nu hebben veel mensen er alweer bedenkingen bij."

Nieuwsgierigheid en willingness to fail

Wil je een product in de markt zetten dat echt anders is dan de concurrentie, zorg dan dat in je businessmodel canvas minimaal drie elementen anders zijn dan de bestaande diensten, maar het liefst allemaal. Uber bijvoorbeeld, heeft dat goed begrepen. Ze gebruiken een ander kanaal om een taxi
te bestellen (via een app i.p.v. bellen of in de regen een taxi aanhouden op straat), en ook voor de grootste kostenpost hebben ze een goed alternatief. "Het duurste voor een taxibedrijf is het bezitten van een auto. Dat heeft Uber heel goed begrepen en werkt daarom samen met mensen die toch
al een auto hebben. Alle die kleine wijzigingen hebben invloed op het eindproduct en kunnen het tot een succes maken."

Tot die vernieuwende inzichten komt je door nieuwsgierig zijn, vertelt Bukenya. Dus ga op onderzoek uit. Waar zijn je klanten, wat willen ze, en met welke problemen worstelen ze? Naast nieuwsgierigheid is willingness to fail belangrijk. "Je moet bereid zijn te experimenteren en te falen, daar
leer je van."

Op de krant zit geen F-5 knop

Guido van Nispen is CEO bij ANP, waar ze als leverancier van bijna alle Nederlandse mediabedrijven heel goed merken hoe de journalistiek verandert. "Wat wij doen, is met heel veel mensen, heel veel journalistieke producties maken, zo'n 400 per dag." Industriele journalistiek noemt hij dat,
want alle journalistieke spelers hebben doorlopend content nodig. "Op de krant zit geen F-5 knop, vroeger was de gedachte `morgen weer een krant'." Het internet heeft die benadering drastisch veranderd, er is nu doorlopend vraag naar nieuwe content. Die verandering vraagt om nieuwe
journalistieke invalshoeken. "Vice is een mooi voorbeeld van innovatie, dat is het nieuwe CNN. Ze begonnen als een blaadje voor jongeren en zijn inmiddels een van de meest vernieuwende mediabedrijven die ik ken. Neem hun documentaire over IS, dat is niemand anders gelukt. " Ook de recente
samenwerking van Snapchat met diverse nieuwsorganisaties, waaronder Vice, is volgens Van Nispen een interessante ontwikkeling.

Binnen ANP worden de veranderingen in de journalistiek op de voet gevolg en ook ANP-eigenaar Vereniging Veronica is actief op dit gebied. Ze organiseerden bijvoorbeeld De vierde verdieping en Nieuwsdeal.

Subsidiemogelijkheden

Je kunt hulp samenwerken met een bestaande mediaorganisatie, maar subsidieregelingen binnen de journalistiek bieden ook mogelijkheden. Rene van Zanten, algemeen directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, vertelt welke mogelijkheden het Fonds daarin biedt. The Challenge zelf is
er daar al een van. Tijdens de finale (18 maart) zullen zeven teams strijden om de te vergeven subsidies ter waarde van 20.000 euro. Daarnaast is er de Persinnovatieregeling waar bestaande mediabedrijven of start-ups met een vernieuwend idee aan mee kunnen doen. LocalFocus, een van de winnaars
van de eerste ronde van The Challenge, heeft hier een jaar na The Challenge gebruik van gemaakt. Genoeg mogelijkheden dus om hulp te zoeken bij het opzetten van je bedrijf.

Maar zover is het nog niet. De teams hebben nu een doel voor ogen: de finale. Tijdens deze negende masterclass valt er nog een team af, waarna de rest verzekerd is van een finaleplaats. Een spannend moment, dat voor Money Flow helaas niet goed afloopt en The Challenge als laatste team moet
verlaten.

Lees meer

* Klik hier voor de verslagen van eerdere masterclasses

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel