Theater aan het Spui presenteert "Verhelst XL"


Theater aan het Spui presenteert "Verhelst XL"

Verhelst - De kunst van het crashenVolgende week brengt Theater aan het Spui een ode aan de Vlaamse schrijver en kunstenaar Peter Verhelst met het festival Verhelst XL (woensdag 4 t/m zaterdag 7 maart). Nooit eerder werd in Nederland het complete werk van Peter Verhelst getoond. Daarom haalt
Theater aan het Spui zijn theaterwerk, literatuur, poezie en beeldend werk voor een week naar Den Haag. Vijf dagen lang zijn alle ruimtes van Theater aan het Spui geheel gewijd aan het brede oeuvre van Verhelst. Zijn nieuwe boek De kunst van het crashen, dat net als zijn eerdere werk bij
uitgeverij Prometheus verschijnt, wordt op woensdag gepresenteerd met daaromheen een literair programma waarin Nederlandse en Vlaamse schrijvers aan het woord komen over het literaire werk van Verhelst en zijn recent bekroonde dichtbundel Wij totale vlam.

Kijk voor meer informatie en kaarten op: www.theateraanhetspui.nl.

De kunst van het crashen werd al zeer positief besproken in de Belgische media. Zo ontving het boek vandaag vier sterren op Cobra.be en gisteren vier en een halve ster in De Morgen.

Peter Verhelst (1962) is een Vlaams dichter, romancier en regisseur. Zijn literair werk werd bekroond met onder meer de Gouden Uil, de Vlaamse Cultuurprijs Literatuur, de Herman de Coninckprijs, de Jan Campertprijs en de Gouden Griffel. Verhelst is onmiskenbaar een van de belangrijkste auteurs
in de hedendaagse Nederlandse literatuur.

Over De kunst van het crashen:

Peter Verhelst reed op de autosnelweg toen hij bij het inhalen over het losgeraakte wiel reed van een vrachtwagen. Hij ging drie keer over de kop, en overleefde wonderbaarlijk. In de luttele seconden van de crash ontstond er een scheur in tijd en ruimte.

Verhelst beschrijft op weergaloze wijze de plekken en tijden waar hij tijdens het ongeval een glimp van opving. De ultieme ruimte waar alles samenkomt is het eiland Sandy - `een traumaruimte waar in comatijd wordt gerekend en dat zich bevindt op de lengte- en breedtegraden van alle plekken ter
wereld waar alle levende wezens enkele seconden of enkele uren verloren. De vermisten, de vergeters, zij die vergeten zijn, de verliezers, de spoorlozen, de dodo's, de mammoeten en de sokken.'

De kunst van het crashen is een volstrekt originele roman, een tour de force vol verhalen-in-verhalen waarbij het geheel zo ontzettend veel groter is dan de optelsom van de delen. Naast het autobiografische element van de crash en het herstel, worden we als lezer getrakteerd op een poetische
taalrijkdom en een verbeeldingskracht die zijn gelijke niet kent.

`Een wondermooi woordenschilderij.' Cobra *2*2*2*2

Over Geschiedenis van een berg (2013):

`Wonderlijke novelle.' De Standaard *2*2*2*2

`Aanrader voor iedereen die een safari overweegt - of liever een taaltrip vanuit zijn luie zetel beleeft.' Knack *2*2*2*2

Over De allerlaatste caracara ter wereld (2012):

`Verhelst bedrijft visueel proza en hij zal op dat vlak niet snel overtroffen worden. Een bewonderenswaardig boek.' De Standaard *2*2*2*2*2

`De allerlaatste caracara ter wereld is magie.' Humo

Over Huis van de Aanrakingen (2010):

`Een bloedmooi boek.' De Standaard *2*2*2*2

`Juist doordat Verhelst geen pasklare antwoorden geeft, word je aan het denken gezet. Verhelst schrijft goede, rake zinnen.' Vrij Nederland